در حال بارگذاری ...

توسعه هوشمند سازی جاده‌ها در راستای حقوق شهروندی


در سال‌های اخیر به‌صورت متوالی ، آمار تلفات جاده‌ای در کشور رو به کاهش گذاشته و این موضوع متأثر از عزم و همت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه کشور است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ،‌ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، فرمانده پلیس‌راه کشور ، مسئولین و دست‌اندرکاران « فاز اول تائید تخلفات استانی سامانه‌های هوشمند جاده‌ای» در محل قرارگاه پلیس‌راه البرز افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت .

مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با اشاره به نتایج و سابقه اجرای سامانه‌های هوشمند در کشور که با تلاش و همت متخصصان وشرکت های دانش بنیان و پیمانکاران داخل کشور در حال اجرا است اظهار داشت : بعد از تجهیز محورهای شریانی کشور به سامانه های ثبت تخلفات هوشمند جاده ای که از سال گذشته آغاز شده بود ، کل اطلاعات ثبت شده از این سیستم ها به صورت متمرکز در شهرک آزمایش جمع آوری ، پایش واعمال قانون می‌شود که به منظور مدیریت بهینه ، مقرر شداین کار به استان ها واگذار شود و پلیس راه هر استان بتواند اطلاعات مربوط به تخلفات ثبت شده در استان را رصد نموده و اقدامات لازم را به صورت استانی انجام دهد که در این راستا  در استان البرز به عنوان استان پایلوت طرح ، از روز جاری این اقدامات از سوی پلیس راه استان انجام خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۰۰ سامانه ثبت تخلف عبور و مرور در جاده های شریانی نصب شده و در سال جاری نیز ۶۰۰ سامانه دیگر نصب خواهد شد ، افزود : گسترش استفاده از تکنولوژی‌های حمل و نقل هوشمند که با تعامل و همکاری مناسب بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه کشور تاکنون انجام شده و ادامه خواهد داشت ، تاثیر مثبتی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سفرهای هموطنان داشته است که بررسی روند نزولی تصادفات رانندگی در سطح جاده های کشور گویای این امر است .

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور ، ضمن تاکید بر اهمیت نگهداری از ابنیه جاده‌ای به عنوان سرمایه های ملی ، از به کارگیری ۶۵ سامانه توزین در حین حرکت در جاده های کشور خبر داد و افزود : به منظور مدیریت بهتر جابجایی استاندارد بار و جلوگیری از حمل بار محوری غیر مجاز و با تناژ غیر معمول در جاده ها ،که منجر به آسیب جدی  و تخریب راه‌ها می‌شود ، ۶۵ سامانه توزین در حال حرکت نصب است و  تعداد این سامانه ها در کشور به ۱۰۰ سامانه افزایش می یابد تا به محض اطلاع از حمل بار اضافی توسط ناوگان باری جاده ای ، از تردد آن در جاده ها جلوگیری اعمال قانون شود .

 

 

سردار محمد حسین حمیدی فرمانده پلیس‌ راه کشور نیز در این مراسم به نقش سامانه‌های هوشمند در بهبود شرایط ترافیکی جاده‌ها اشاره کرد و از کاهش تلفات جاده‌ای در سال‌های اخیر خبر داد و افزود : در سال‌های اخیر به‌صورت متوالی ، آمار تلفات جاده‌ای در کشور رو به کاهش گذاشته و این موضوع متأثر از عزم و همت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه کشور است . انعقاد و اجرای چند تفاهم‌نامه فی‌مابین این دو سازمان وارگان نیز نقش مؤثری در کاهش آمار تلفات جاده‌ای کشور داشت .

وی در خصوص طرح نوروزی امسال نیز توضیح داد : نوروز ۹۶ نیز برخلاف پیش‌بینی احتمال افزایش آمار تلفات جاده‌ای به دلیل افزایش سفرهای جاده‌ای و وضعیت جوی ، لیکن باهمکاری جدی مردم عزیز ورانندگان وبا استفاده از سامانه‌های هوشمند اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت و از شدت حوادث و آمار تلفات کاسته شد. بر این اساس باید از سامانه‌ها به‌صورت گسترده استفاده و بهره برداری کرد.

سردار حمیدی ابراز امیدواری کرد : با هم‌افزایی موجود بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور ناجا و دیگر دست‌اندرکاران این طرح ، موانع به‌سرعت مرتفع و این‌گونه سامانه‌ها با سرعت بالاتری در جاده‌های کشور توسعه پیدا کنند و با استفاده از سامانه‌های هوشمند ، تلفات جاده‌ای کشور به حداقل ممکن تقلیل پیدا کنند . با توجه به این‌که در ابتدای اجرا امکان ارسال اطلاعات به قرارگاه‌های استان‌ها و پاسگاه‌های پلیس‌راه وجود نداشت ، جهت رفع این نقص تغییراتی در نرم‌افزارها صورت گرفت تا امروز جهت تست و انجام طرح پایلوت در استان البرز به اجرا گذاشته شد و به‌زودی و بعد از اتمام دوره آزمایشی در این استان در دیگر استان‌ها اجرا خواهد شد .

این گزارش می‌افزاید : علی‌اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این مراسم به فرآیند سامانه‌های هوشمند ثبت و تائید تخلفات جاده‌ای اشاره کرد و در خصوص اهمیت این طرح افزود : در چهارچوب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در سال ۹۲ بین سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای و راهور ناجا مقرر شد موضوع توسعه سامانه‌های ITS به‌صورت جدی با تعامل دو دستگاه در دستور کار قرار بگیرد . پیرو این تفاهم‌نامه و پیگیری مستمر در شورای اقتصاد قراردادی دیگری جهت اجرای پروژه تجهیز شریان‌های کشور به سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور در سال ۹۴ منعقد شد و بعد از انعقاد این قرارداد با شرکت مبین عملیات اجرای آن از نیمه اول سال ۹۴ آغاز شد .

وی افزود : با توجه به اهمیت پروژه و مسائل مرتبط مانند مکان‌یابی و گذراندن مراحل و تست‌های فنی که از ابتدای کار جلسات مستمر با پلیس‌ راه برگزار شد و در نتیجه بالغ‌ بر ۶۰۰ سامانه دارای کد در محورهای شریانی کشور نصب و بهره‌برداری شد و مراحل اجرایی دیگر پروژه‌ها نیز به‌خوبی در جریان است .

خاطرنشان می‌سازد در این مراسم معاون برنامه‌ریزی و جمعی از مدیران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز ومسئولین و دست اندرکاران و شرکت‌های دانش بنیان پیمانکار طرح نیز حضور داشتند .




مطالب مرتبط

مرکز مدیریت راه‌ها مسئولیت اطلاع‌رسانی در حوزه وضعیت راه‌ها را بر عهده دارد که شامل اطلاع‌رسانی در مورد آخرین راه‌ها و رخدادهای جاده‌ای ، محدودیت‌های تردد ، شرایط آب و هوایی و در واقع افزایش آگاهی از وضعیت راه‌ها برای هم‌وطنان قبل از سفر و ایجاد امکان مدیریت سفرها است .

|

هدف مرکز مدیریت راه‌های کشور تسهیل سفر مسافران جاده‌ای است . توسعه سامانه داپ ، تجهیز تونل‌ها به دوربین‌های نظارت تصویری و کمک به اجرای راهداری جاری از دیگر برنامه‌های مرکز مدیریت راه هاست .

|

بهبود ترافیک ، افزایش ضریب ایمنی و کاهش زمان سفر و برنامه ریزی برای مدیریت سفرها زمان از جمله مزیت‌های این طرح هاست .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران از این استان به عنوان دبیرخانه منطقه شمال و شمال شرق در مرکز مدیریت راه‌های ...

|

اتاق بازرگانی ایران و وزارت راه و شهرسازی می‌توانند در راستای ایجاد تسهیلات عبور مرزی ، برنامه‌ریزی و تشویق سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌ها در کنار یکدیگر فعالیت کنند .

|

نظرات کاربران