در حال بارگذاری ...

واگذاری تمام واگن‌های مسافری به بخش خصوصی


یکی از مطالبات بخش خصوصی اصلاح‌های قانونی است که با اقدامات در دست اجرای راه‌آهن ، اصلاحات لازم و مورد نیاز در موارد قانونی صورت گرفته است . مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی مستلزم حمایت‌های دولت و ایجاد بسترهای لازم است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون‌ برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از برنامه این شرکت برای افزایش سهم بخش‌خصوصی در بخش تامین ناوگان و سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی خبر داد و گفت : صندوق توسعه ملی برای تشکیل شرکت لیزینگ ریلی اعلام آمادگی کرده‌ است .

نورالله بیرانوند در نخستین همایش تأمین مالی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه شرکت راه‌آهن به‌عنوان شرکت حاکمیتی یکی از استراتژی‌های اصلی آن حداکثر سازی مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی است ، گفت : بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی کل عملیات بار و مسافر از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود . بر این اساس ما تمام واگن‌های مسافری را به بخش خصوصی واگذار کردیم .

وی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در طول سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌ونقل ریلی گفت : در حال حاضر نیز برنامه‌هایی داریم تا سهم بخش خصوصی را در تأمین ناوگان بخش ریلی افزایش دهیم به‌شرط آنکه بخش خصوصی این آمادگی را داشته باشد . خوشبختانه راه‌آهن از نظر قانونی با خلائی مواجه نبوده و تمام توان خود را برای جذب بیشتر بخش خصوصی و مشارکت این بخش در بخش‌های ریلی بکار گرفته است .

وی اضافه کرد : یکی از مطالبات بخش خصوصی اصلاح‌های قانونی است که با اقدامات در دست اجرای راه‌آهن ، اصلاحات لازم و مورد نیاز در موارد قانونی صورت گرفته است . مشارکت بخش خصوصی در حوزه ریلی مستلزم حمایت‌های دولت و ایجاد بسترهای لازم است . خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است و با مالکیت‌هایی که در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود .

 

 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن عنوان کرد : در حال حاضر مشوق‌های زیادی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده است مشوق‌هایی همچون مالیات بر ارزش‌افزوده از دیگر مشوق‌هایی است که منافع آن به بخش خصوصی می‌رسد . تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم و افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند خدمات آن‌ها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین شود . همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای ۱۰ درصد تضمین می‌شود که همه این‌ها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد .

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن همچنین تأکید کرد که راه‌آهن تلاش می‌کند برای تأمین مالی داخلی و خارجی نیز بخش خصوصی را تضمین کند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش خصوصی در حوزه ریلی است .

بیرانوند با بیان اینکه این رویکرد استراتژیک راه‌آهن برای افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت ریلی است ، از این رویکرد به‌عنوان یک راهبرد بلندمدت اجرایی یاد کرد .

وی همچنین با اشاره به تشکیل لیزینگ ریلی ، گفت : صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌ است که تشکیل این شرکت و تأمین منابع آن برای تأمین ناوگان بوده و شامل زیربنا نمی‌شود .

وی یکی از اقدامات اصلی راه‌آهن را استفاده از ظرفیت بازار بورس اعلام کرد و گفت : تأمین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تأمین مالی بیشتر است که امیدواریم با کمک و حمایت بورس و بازار سرمایه توانمندی‌های بخش ریلی بیش‌ازپیش توسعه یابد .




مطالب مرتبط

امسال نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد در مجموع تعداد مسافر و ۶ درصد در نفر کیلومتر افزایش داشتیم .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه آهن شرق گفت : در راستای الزام تامین ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات دولتی از منابع تجدید پذیر ، نیروگاه خورشیدی در اداره ...

|

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر ، به بهره‌برداری رسیده است ، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان ...

|

طرح احداث خط راه آهن همدان - سنندج از سال ۱۳۸۵ شروع شد که در طول پانزده سال ، هفتاد درصد پیشرفت داشته و در دو سال دولت سیزدهم به اتمام رسید .

|

نظرات کاربران