در حال بارگذاری ...
  • احداث ۲۷هزار کیلومتر بزرگراه با اختصاص اعتبار از منابع ملی


    دولت تاکید و توجه زیادی بر تکمیل طرح راه آهن سبزوار - خوشاب دارد و بر همین اساس تلاش شد تا با وجود کمبود اعتبارات فعالیت های اجرایی طرح متوقف نشود .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت : بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور بایستی حدود ۲۷ هزار کیلومتر بزرگراه در سطح کشور ایجاد شود .

    امیر امینی در جریان بازدید از پروژه احداث بزرگراه سبزوار - خوشاب - قوچان در گفت وگو با خبرنگاران افزود : این بزرگراه‌ها با اختصاص اعتبارات ویژه از منابع ملی احداث و تکمیل می‌شوند .

    وی طرح بزرگراه بجستان - بردسکن - سبزوار - خوشاب - قوچان - دوغایی و لطف آباد را زا جمله این طرح ها دانست و اظهار کرد : احداث این بزرگراه نیاز به ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد . همچنین در راستای توسعه بزرگراه ها در محدوده غرب خراسان رضوی و شرق کشور طرح دوبانده شدن محور مواصلاتی سبزوار-اسفراین در دستور کار قرار دارد که در حال حاضر مطالعات این پروژه توسط پیمانکار آغاز شده است . طرح بزرگراه سبزوار - خوشاب - قوچان از جمله طرح های مهم وزارت راه و شهرسازی است که در برنامه جامع حمل ونقل کشور تدوین و با عنوان کریدور شماره پنج راه های مواصلاتی شناخته می شود .

    وی با بیان اینکه اعتبارات مورد نیاز برای احداث این بزرگراه به سختی تامین می شود ، گفت : با توجه به حجم عملیات اجرایی این طرح،‌ برنامه ریزی شد تا نقاطی که دارای بار ترافیکی و ترانزیتی هستند در اولویت قرار گیرند .

    معاون ساخت و توسعه راه آهن ، بنادر و فرودگاه های وزارت راه وشهرسازی نیز گفت : پروژه تکمیل طرح راه آهن سبزوار از مهمترین اولویت های این وزارت‌خانه است .

    جبار علی ذاکری با بیان اینکه طرح راه آهن سبزوار دارای ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی است ، افزود : حدود ۲۳۰ میلیارد ریال در چارچوب قاون بودجه سال ۱۳۹۶ به این طرح اختصاص یافت که امید است با جذب حداکثری این اعتبار زمینه برای تکمیل این طرح فراهم شود . یکی از مهمترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی اجرای طرح های راه آهن در مناطق صنعتی، مراکز استان ها و شهرستان های پر جمعیت است که در این راستا تکمیل طرح راه آهن سبزوار در دستور کار قرار گرفته است .

    وی با بیان اینکه پنج طرح مهم ریلی کشور به عنوان طرح های اقتصادی مقاومتی در وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است ، گفت : از این تعداد ۲ طرح ریلی اتمام و تکمیل سه طرح دیگر در دستور کار قرار دارد .

     

     

    مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز در این بازدید گفت : طرح محور مواصلاتی سبزوار-قوچان حدود ۴۵ کیلومتر است که ۱۷ کیلومتر از این میزان در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد . این طرح در سال ۱۳۸۶ آغاز و در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به دلیل نبود اعتبارات متوقف مانده بود .

    وی با بیان اینکه برای تکمیل این طرح بالغ بر ۳۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است ، گفت : پیمانکار این طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال مطالبه دارد که برنامه ریزی شد تا با اختصاص اعتبارات ملی زمینه برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تکمیل پروژه فراهم شود .

    توجه ویژه دولت به تکمیل طرح راه آهن سبزوار

    در ادامه معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت : دولت تاکید و توجه زیادی بر تکمیل طرح راه آهن سبزوار - خوشاب دارد و بر همین اساس تلاش شد تا با وجود کمبود اعتبارات فعالیت های اجرایی طرح متوقف نشود . راه آهن از جمله پروژه هایی است که به دلیل مشکلات اعتباری در سال های گذشته متوقف شد و با استقرار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ تکمیل این طرح در دستور کار قرار گرفت .

    وی با بیان اینکه طول این طرح ۴۵ کیلومتر است ، ادامه داد : تا سال ۱۳۹۳مجموع اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه کمتر از ۳۰ میلیارد ریال بود .

    برادران با اشاره به ضرورت تکمیل طرح راه آهن سبزوار-خوشاب عنوان کرد : راه آهن از مهمترین زیر ساخت ها وپیشران توسعه یک منطقه در راستای صادرات محصولات کشاورزی ، صنعتی و جا به جایی مسافر است .

    وی با تاکید بر اینکه سبزوار یک شهر بازرگانی، کشاورزی، معدنی و صنعتی است ، گفت : وجود راه آهن می تواند روند صادرات کالا و محصولات معدنی و کشاورزی این شهرستان را شتاب بخشد . همچنین قرارگرفتن شهرستان سبزوار در مسیر ترانزیت بین المللی و ارتباط این شهر با کشورهای آسیای میانه اهمیت تکمیل راه آهن سبزوار را افزایش داده است . تاکنون ۱۵۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه به این طرح اختصاص داده شده که بخشی از این اعتبار صرفه پرداخت دیون پیمانکاران پروژه شد .

     

     

    وی با اشاره به تغییر مسیر خط راه آهن سبزوار ادامه داد: با توجه به تغییر مسیر طرح به سمت روستاهای ایزی و خیرآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار حدود ۳۰ هکتار زمین زیر کشت این روستاها در این مسیر قرار گرفته که از این میزان تملک هشت کیلومتر از زمین مسیر راه آهن باقی مانده است . از ۳۷ کیلومتر مسیر بین دو ایستگاه ۵۰ درصد آماده ریل گذاری و عملیات 'بالاست' است و در ۵۰ درصد باقیمانده عملیات خاکی تمام شده و عملیات فنی در حال انجام است.

    نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد : یکی از مهمترین اهداف پروژه راه آهن سبزوار، اتصال آن به شبکه سراسری است و زمینه آن در آینده نزدیک فراهم می‌شود . برای تکمیل این طرح هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با دستور وزیر راه و شهرسازی قرارداد خرید ریل خط آهن سبزوار در دست پیگیری و انعقاد است .

    وی با اشاره به تصویب طرح اتصال خط سبزوار به خط آهن ایران - افغانستان افزود: این طرح از طریق فاینانس و یا تامین اعتبار از طریق صندوق توسعه ملی اجرا می شود .

    سبحانی فر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه خط آهن سبزوار - خوشاب گفت : این ایستگاه به صورت دو منظوره باری و مسافری ساخته می‌شود . پیمانکار این پروژه ۶۰ میلیارد ریال مطالبه دارد که پیگیری های انجام شده در مرحله پرداخت قرار دارد .

    با حضور معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از جاده جغتای- دستوران-منیدر و جاده جغتای-کهنه-الله آباد- کارخانه سیمان بازدید شد.




    مطالب مرتبط

    کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است که با حضور رئیس‌جمهور به طور کامل به بهره‌برداری رسید . با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان ، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک ...

    |

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    در ۱۰ ماهه این سال ، شاهد افزایش ۴۰ درصدی در تردد ناوگان باری و ۶۴ درصدی در تناژ کالای عبور داده شده بوده‌ایم . این رشد جهشی ، نشان دهنده ظرفیت‌های بالقوه این مرز برای تبدیل شدن به یک ظرفیت بین المللی برای عبور و تراتزیت محمولات بین المللی در منطقه است .

    |

    ایستگاه با مساحت ۱.۰۹۷ متر مربع در زمینی به مساحت ۵.۵ هکتار احداث شده که ترمینال مسافری آن ۴۰۰ متر مربع است و در آن حدود ۵۵ هزار متر مربع محوطه سازی صورت گرفته است .

    |

    با توجه به کمبود منابع عمومی و نیاز مبرم به تعریض آزادراه مذکور یک مدل مالی با مشارکت ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی ، ۳۰ درصدی بانک ملی ایران و ۴۰ درصدی بخش خصوصی ترسیم و در جلسه‌ای تأیید شد و به تصویب رسید .

    |

    نظرات کاربران