بهرهگیری از ظرفیتهای قزوین با توسعه مبتنی بر حمل و نقل
تهیه طرح جامع ایستگاهی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی است که باید گفت متأسفانه راهآهن در کشور ما تنها یک وسیله حمل و نقل مسافر دیده میشود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در جلسه کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت : در این سیستم توسعه تنها اضافه کردن به شماره محورهای ارتباطی و تغییر و تحول در آنها مدنظر نیست ، بلکه در این روش توسعهای همه بخشهای مهم اقتصادی ، کشاورزی ، صنعتی ، اجتماعی و گردشگری باید دیده شوند .
مسعود حق لطفی در این جلسه که با حضور معاون عمرانی استاندار و نمایندگانی از این اداره کل ، اداره کل راهآهن شمالغرب ، شهرداری قزوین و مهندسین مشاور برگزار شد، عنوان کرد : قزوین دارای ظرفیتهای بسیاری است که باید بتوان در سیستم توسعه مبتنی بر حمل و نقل ، راهکاری را برای بهرهگیری از آنها پیشبینی کرد . همچنین با توجه به ۲ خطه شدن راهآهن قزوین - تهران ، قزوین - زنجان و راهاندازی قطار قزوین - رشت و افزایش حجم مسافرین ، توسعه ایستگاه راهآهن بسیار ضروری بوده و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است .
مسعود حق لطفی افزود : حمل و نقل یکی از مهمترین چالشهای مدیریت شهری است که در تمام دنیا برای رفع این چالشها توسعه بر مبنای حمل و نقل شکل گرفته و از آنجا که قزوین به خاطر وجود باغات سنتی امکانات رشد از خیلی جهات را ندارد و ترافیک آن نیز رو به افزایش است سیستم حمل و نقل ریل پایه از اساسیترین نیازهای شهر است .
مدیرکل راه و شهرسازی گفت : با توجه به اینکه در قزوین طرح جامع شهری نهایی شده و همچنین از معدود شهرهایی است که طرح جامع ترافیک نیز دارد توسعه ایستگاه راهآهن مرکزی استان در دستور کار این دستگاه قرار گرفته و همچنین نیازهای کلی طرح TOD به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و مورد موافقت وزارتخانه نیز قرار گرفته است . یکی از مهمترین اهداف و رویکردهای ما در این طرح بازآفرینی نقاط هدف از جمله محله راهآهن است که این رویکرد ، شرایط ایجاد طرح توسعه ایستگاه راهآهن را برای ما فراهم میکند .
حق لطفی افزود : طرح مطالعاتی این پروژه از سال ۹۴ آغاز و مشاور آن نیز تعیین شده و در این راستا استانداری ، شهرداری ، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبات لازم را به عمل آورده و همکاریها و هماهنگیهای لازم را انجام دادهاند .
سیستم TOD تنها یک بستر ارتباطی حمل و نقلی نیست
مهندس تنهایی مدیر طرح TOD نیز در این نشست بیان کرد : تهیه طرح جامع ایستگاهی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی است که باید گفت متأسفانه راهآهن در کشور ما تنها یک وسیله حمل و نقل مسافر دیده میشود .
تنهایی افزود : باید به این نکته توجه کرد که بر اساس تجربههای جهانی و در تمام دنیا فضای ایستگاه و محیط پیرامونی آن برای مسافران بسیار مهم و قابلتوجه است و به آن به عنوان یک فضای کامل شهری نگاه میکنند نه صرفاً یک وسیله حمل و نقل عمومی و این در حالیست که در قزوین به این نیازها در ایستگاه توجه نشده است . اجرای این طرح در کشور ما حدود ۱۵ سال است که در حال اجرا است و طی انجام آن ۹ ایستگاه شامل ایستگاههای راهآهن گرمسار ، قرچک ، اسلامشهر ، پیشوا ، ورامین ، کرج ، هشتگرد ، محمدیه و قزوین تحت عنوان قطار حومهای با رویکرد آمادهسازی برای همایش ریل پایهای پیشنهاد شده است .
تنهایی اظهار کرد : لازم است در بررسی این طرح به نکات مهمی همچون جمعیت مخاطب و نیازهای آن، رقبای راهآهن در ایستگاه از جمله خطوط اتوبوس و سواریهای رسمی و غیررسمی ، مطالعات اجتماعی اقتصادی طبیعی و زیستمحیطی و حملونقل و ترافیک توجه کرده تا بتوانیم به یک چشمانداز کامل و جامعی از این طرح دست پیدا کنیم .
وی در پایان گفت : در این طرح بناست که تا سال ۱۴۱۰ ایستگاههای راهآهن کشور کارآمدتر و پویاتر باشند و ایستگاه قزوین نیز به عنوان خط پشتیبانی قطارهای راهآهن سراسری تهران - تبریز و تهران - رشت و نیز راه عبوری اصلی ترانزیتی شرقی ، غربی و شمال کشور و به بهترین نحو ممکن به فعالیت خود ادامه دهد .