در حال بارگذاری ...

ارزیابی جاده‌های کشور با استفاده از اسکنر جاده‌ای


سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شده و براساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت : در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا می‌شود ، اسکنر از طریق دوربین HD و باتوجه به کیفیت بالای برداشت به صورت Wid وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت می‌کند و می‌تواند انواع خرابی‌های سطح جاده و نوع خرابی‌ها را اسکن نماید . به این روش کیفیت جاده ، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص شده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارفرما ، اقدام لازم در زمینه برنامه ‌ریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری صورت می‌گیرد .

وی خاطرنشان کرد : در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر به صورت پایلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۳ هزار کیلومتر راه در حال اجرا است . سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی و طراحی شده و براساس شاخص‌های بین‌المللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست .

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به منظور نگهداری راهها هزینه می‌شود ، افزود : نگهداری راهها از این جهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جاده‌ها ، فعالیتی جاری است و راههای ساخته شده در سال‌های دور ، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن ، هزینه نگهداری در بر خواهد داشت در واقع  عدم برنامه‌ریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه ، می‌تواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد . لذا در سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی PMS با هدف توزیع عادلانه و بهینه منابع باتوجه به شناسایی مقاطع مستعد ، در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راه‌اندازی شد . 

وی در ادامه اظهار داشت : انتخاب روشهای بهسازی بر اساس بهینه‌سازی و روش‌های کم‌هزینه با ماندگاری بالا ، از سیاستهای اصلی هر نهاد است و باتوجه به گستردگی شبکه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی) ، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری بمنظور ارتقاء شاخص سلامت شبکه راهها به عنوان یکی از اولویتهای کاری سازمان در جهت بهینه‌سازی منابع است . در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یکی از ابزارهای کنترل و پیاده‌سازی این امر شامل جمع‌آوری اطلاعات وضعیت شبکه ، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش ، قطع‌بندی ، بودجه‌بندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه کم و ماندگاری بالاست . این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این سامانه مجهز شده و براساس آن اولویت‌بندی کاری را با دو هدف بهینه‌سازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص کل شبکه نسبت به دیگر گزینه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند . 




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، داریوش امانی معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری با اشاره به اثربخشی پویش در سال‌های گذشته از خدمات‌رسانی ۱۲ هزار نیروی ...

|

روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس از پایانه‌های مسافربری شهر تهران به مقاصد مختلف خارج می‌شوند و علاوه بر اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌ها برای خرید حضوری بلیت در پایانه‌ها ، شرایط تهیه ۹۰ درصدی بلیت از طریق سکوهای اینترنتی فراهم است .

|

میانگین پراکنش مجتمع‌های خدماتی رفاهی در سطح جاده‌ها به گونه‌ای است که به طور میانگین در هر ۸۵ کیلومتر شبکه راه‌ها ، یک مجتمع خدماتی رفاهی به خدمت‌رسانی می‌پردازد .

|

مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است . مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است .

|

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در سهم جاده در میزان تصادفات ، نقاط پرحادثه است که در آخرین جلسه‌ای که با پلیس داشتیم ۸۸۷ نقطه حادثه خیز شناسایی شد و قرار بر این بود که سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ نقطه را مرتفع کنیم و مابقی تا پایان دولت رفع خواهد شد .

|

نظرات کاربران