ارزیابی جادههای کشور با استفاده از اسکنر جادهای
سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برنامهریزی و طراحی شده و براساس شاخصهای بینالمللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت : در این روش ارزیابی جاده که برای اولین بار در خاورمیانه اجرا میشود ، اسکنر از طریق دوربین HD و باتوجه به کیفیت بالای برداشت به صورت Wid وضعیت جاده را ارزیابی و برداشت میکند و میتواند انواع خرابیهای سطح جاده و نوع خرابیها را اسکن نماید . به این روش کیفیت جاده ، زمان نگهداری و نوع آسفالتی که برای اصلاح، بهسازی و زیرسازی نیاز است مشخص شده و با در اختیار قرار دادن این اطلاعات به کارفرما ، اقدام لازم در زمینه برنامه ریزی در جهت بازسازی روکش و سایر امور ضروری صورت میگیرد .
وی خاطرنشان کرد : در فاز اول اجرای این پروژه قرار است ۵۴ هزار کیلومتر راه تحت پوشش قرار گیرد که در حال حاضر به صورت پایلوت این پروژه در استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از ۳ هزار کیلومتر راه در حال اجرا است . سامانه مدیریت روسازی PMS باتوجه به نیازها و ضروریات سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برنامهریزی و طراحی شده و براساس شاخصهای بینالمللی معتبر قابلیت مدیریت در سطح شبکه و پروژه را داراست .
معاون سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اینکه سالانه صدها میلیارد تومان به منظور نگهداری راهها هزینه میشود ، افزود : نگهداری راهها از این جهت دارای اهمیت است که تعمیر و نگهداری روسازی جادهها ، فعالیتی جاری است و راههای ساخته شده در سالهای دور ، حتی تا چندین برابر اعتبار ساخت آن ، هزینه نگهداری در بر خواهد داشت در واقع عدم برنامهریزی در سطح شبکه و فقدان سیستم مدیریت یکپارچه ، میتواند هدر رفت سرمایه را در بحث تعمیر و نگهداری افزایش دهد . لذا در سال ۹۵ سامانه مدیریت روسازی PMS با هدف توزیع عادلانه و بهینه منابع باتوجه به شناسایی مقاطع مستعد ، در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با همکاری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و آزمایشگاه فنی مکانیک خاک و مهندسین مشاور راهاندازی شد .
وی در ادامه اظهار داشت : انتخاب روشهای بهسازی بر اساس بهینهسازی و روشهای کمهزینه با ماندگاری بالا ، از سیاستهای اصلی هر نهاد است و باتوجه به گستردگی شبکه و سناریوی محدودیت بودجه (منابع مالی) ، انتخاب صحیح روش تعمیر و نگهداری بمنظور ارتقاء شاخص سلامت شبکه راهها به عنوان یکی از اولویتهای کاری سازمان در جهت بهینهسازی منابع است . در این راستا سامانه مدیریت روسازی راه یکی از ابزارهای کنترل و پیادهسازی این امر شامل جمعآوری اطلاعات وضعیت شبکه ، تحلیل و ارزیابی و انتخاب روش ، قطعبندی ، بودجهبندی معیارهای انتخاب روش مناسب با هزینه کم و ماندگاری بالاست . این در حالی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به این سامانه مجهز شده و براساس آن اولویتبندی کاری را با دو هدف بهینهسازی تخصیص اعتبار و روش تعمیر و نگهداری و ارتقای شاخص کل شبکه نسبت به دیگر گزینهها برنامهریزی میکنند .