ترانزیت ۱۴۴۰ هزار تن کالا از مرزهای کشور طی ۲ماه نخست سال
از میان مرزهای کشور شهید رجایی بندرعباس با ۵۰۰ هزار و ۹۷۹ تن معادل ۸ ۳۴ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، طی ۲ ماهه ابتدای سال ۹۶ ، حدود ۱۴۴۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور (۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی) ترانزیت شد .
محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر ، افزود : علیرغم شرایط منطقه ای کشورها و جمهوری اسلامی ایران و ترانزیت کالا را برای تجار و بازرگانان منطقه عبور از قلمرو کشور ما به لحاظ زیرساختهای مناسب ، پایانههای مرزی دارای امکانات و تجهیزات و دسترسی به آبهای آزاد و کوتاهی مسیر در بسیاری از موارد دیگر انتخاب مینمایند . طی مدت مذکور از مجموع کالاهای ترانزیت شده ، ۳۵۷ هزار و ۹۲۳ تن راموادنفتی ویک میلیون و ۸۱ هزار و ۸۷۷ تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده اند .
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی افزود : در مدت زمان مذکور ، از میان مرزهای کشور شهید رجایی بندرعباس با ۵۰۰ هزار و ۹۷۹ تن معادل ۸ / ۳۴ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار میرود . پس از آن مرزهای پرویزخان با ۱۵ درصد و بازرگان با ۴ /۱۲ درصد در ردههای بعدی قرار دارند .
عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیونهای حامل بار ترانزیتی را از مبدأ امارات به مقصد افغانستان اعلام کرد و افزود : از ۷۱ هزار و ۵۳۶ تعداد سفر کامیونهای حمل کننده کالاهای ترانزیتی ، ۴۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه توسط کامیون ایرانی و ۱۰۵۰۰ سفر توسط کامیونهای ترک و ۵۳۳۵ سفر توسط کامیونهاس عراقی و مابقی توسط سایر ملیتها از کشور حمل شده است . عمدهترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور طی ۲ ماهه ۹۶ به ترتیب مازوت به میزان ۲۳۶ هزار و ۹۶۰ تن ، برنج به میزان ۳۶ هزار و ۴۳۰ تن و انواع پنبه به میزان ۳۰ هزار و ۹۲۴ تن بوده است .
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به میزان سهم استانهای کشور در ترانزیت دو ماهه سال ۹۶ خاطرنشان کرد : استان هرمزگان با جابجایی بیش از ۶۶۴ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۱۱۴ کیلوگرم در جایگاه نخست و استان کرمانشاه با جابجایی ۲۱۶ میلیون و ۲۸۹ هزار ۶۵۷ کیلوگرم در رتبه بعدی و استان آذربایجانغربی با ۱۸۷ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم در رتبه سوم قرار گرفتند . روند رو به رشد آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتاً با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته ، اگر چه بسیار حائز اهمیت است اما این ارقام متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست و لذا همزمان به کلیه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال ، جنوب ، شرق و غرب کشور که تکمیل کننده کریدورهای بینالمللی هستند ، توجه ویژهای معطوف شده و خواهد شد .
تجهیز امکانات و زیرساختها ، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حمل و نقل، انجام سرمایهگذاریهای لازم ، اقدام کلیه سازمانهای دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده میتواند در بهرهبرداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت تاکنون مؤثر بوده وباقوت ادامه دارد .