در حال بارگذاری ...

کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌های حمل بار در کریدور ریلی شمال - جنوب


برنامه‌های شرکت راه‌آهن شامل راه‌اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب و فعال‌سازی کریدور ریلی از پاکستان در دو مرحله شامل دسترسی به آسیای میانه و ترکیه است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال - جنوب به سمت فنلاند ، استونی ، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت : علاوه بر کاهش تعرفه‌های حمل بار تا ۵۰ درصد در این کریدور ریلی ، نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید .

حسین عاشوری با اشاره به آخرین وضعیت کریدور ریلی شمال - جنوب اظهار داشت : این کریدور ۱۴ سال قبل با توافق میان کشورهای ایران ، روسیه و هندوستان تشکیل شد و طی سال‌های اخیر از سوی کشورهای ایران ، روسیه و آذربایجان همچنین سایر کشورهای عبوری این کریدور مورد تأکید و پیگیری قرارگرفته است .

استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی در کریدور شمال - جنوب تا زمان تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا

وی حلقه مفقوده فعال‌سازی این کریدور را قسمت قزوین - رشت - آستارا عنوان کرد و گفت : در آخرین نشست هماهنگی کریدور ریلی شمال - جنوب که در روسیه میان سه کشور ایران ، روسیه و آذربایجان برگزار شد ، با توجه به روند رو به اتمام راه‌آهن‌های قزوین - رشت و آستارا با آستارا و همچنین امکان تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا در ۵ سال مقرر شد به‌جای معطلی تا زمان اتمام راه‌آهن رشت - آستارا ، حمل‌ونقل در کریدور شمال - جنوب به‌صورت ترکیبی آغاز شود .

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن با اشاره به حمل‌ آزمایشی بار از بمبئی به مسکو در سال گذشته یادآور شد : این بار طی ۲۲ روز ابتدا از بمبئی تا بندرعباس توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل شد و سپس تا قزوین از طریق راه‌آهن و از قزوین تا آستارای آذربایجان به‌وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و مجدد از آستارای آذربایجان تا مسکو توسط راه‌آهن حمل شد .

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این حمل‌ آزمایشی افزود : حمل جاده‌ای بار ترانزیتی بمبئی - مسکو نیز با مسئولیت شرکت راه‌آهن انجام شد .

کاهش تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال - جنوب تا ۵۰ درصد

عاشوری در ادامه با اشاره به برگزاری نشست سه‌جانبه میان مسئولان راه‌آهن سه کشور اصلی کریدور شمال - جنوب در مسکو در سه ماه قبل بیان داشت : طبق تصمیمات آن جلسه میزان تعرفه‌های حمل بار در کریدور شمال - جنوب تا ۵۰ درصد کاهش یافت تا این مسیر از جذابی لازم برای صاحبان کالا برخوردار شود . البته برای معرفی ویژگی‌های این کریدور به تجار هندی ، روسی و ایرانی جلسات مختلفی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود تا تجار با کریدور شمال - جنوب و مزایای آن آشنا شوند .

 

 

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن از توافق راه‌آهن‌های ایران و روسیه به‌منظور امتداد مسیر ریلی کریدور شمال - جنوب به سمت فنلاند ، استونی ، لتونی و بلاروس خبر داد و گفت : تحت این توافق‌نامه نرخ تعرفه‌ها به ۴ کشور مذکور تنظیم و به تصویب رسید و مدت‌زمان حمل نیز مورد موافقت طرفین قرار گرفت . به‌طور مثال یک‌بار کانتینری ۲۰ فوت از بندرعباس تا مسکو ۱۵۴۴ دلار و بلاروس ۱۶۸۶ دلار است . لذا این مسیر در آینده می‌تواند یکی از مسیرهای اصلی بارهای ترانزیتی باشد .

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کریدور ریلی به آسیای میانه و ترکیه از پاکستان

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با توجه به ترانزیت کالا از مرز سرخس به خلیج‌فارس است به‌عنوان تنها مسیر ترانزیتی کشور اعلام کرد : برنامه‌های شرکت راه‌آهن شامل راه‌اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب و فعال‌سازی کریدور ریلی از پاکستان در دو مرحله شامل دسترسی به آسیای میانه و ترکیه است .

عاشوری در خصوص اقدامات انجام‌شده برای فعال کردن کریدور‌های ریلی پاکستان - ایران - آسیای میانه و پاکستان - ایران - ترکیه گفت : خوشبختانه اولین محموله ارسالی از پاکستان به آسیای میانه طی ماه‌های قبل به قزاقستان رسید . همچنین در جلساتی با رئیس راه‌آهن ترکیه توافق شد که مسیر پاکستان - ترکیه به‌صورت جدی‌تر در سال جدید راه‌اندازی شود .

ریل‌ تا دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد

وی همچنین از تکمیل ریل‌گذاری ۶۰۰ متر از مسیر آستارا-آستارا در داخل کشور و ریل‌گذاری پل مرزی خبر داد و گفت : ریل‌گذاری ظرف دو ماه آینده به ایستگاه آستارا می‌رسد .

 

 

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به پیشنهاد سرمایه‌گذاری و فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری دولت آذربایجان برای ساخت پروژه رشت - آستارا اظهار داشت : هم‌اکنون مسئولان بانکی ، اقتصادی و بخش‌های فاینانس دو کشور در حال مذاکره برای اجرایی کردن روش این کار هستند و شرکت راه‌آٖهن نیز در انتظار نهایی شدن گزارش آن‌ها و آغاز ساخت قطعه رشت - آستارا است .

سفرهای ریلی به روسیه و اروپا به‌محض فعالیت ایستگاه آستارا

رئیس کمیته ترانزیت شرکت راه‌آهن در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه «با توجه به انشعابات جدید کریدور شمال - جنوب آیا شاهد حمل مسافر در این کریدور خواهیم بود؟ » بیان داشت : در حال حاضر کریدور ریلی شمال-جنوب بر روی حمل‌ونقل کالا و درواقع حمل ترکیبی تمرکز دارد؛ اما به‌محض اینکه ایستگاه آستارا فعال شود می‌توان شاهد حرکت قطار‌های مسافری به سمت مسکو و اروپای شرقی بود .

حسین عاشوری در پایان خاطرنشان کرد : حدود ۲۲ سال قبل و پیش از فروپاشی رژیم شوروی سابق ، قطار تهران - مسکو از سمت جلفا تردد می‌کرد اما پس از فروپاشی دولت جماهیر شوروی سابق و ازهم‌پاشی سایر کشورها این مسیر قطع شد ؛ اما با راه‌‌اندازی مجدد مسیر این بار از آستارا ، بخش مسافر هم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت .




مطالب مرتبط

همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

|

برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ...

|

پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

|

         

|

نظرات کاربران