در حال بارگذاری ...

لزوم سرمایه گذاری هوشمندانه در صنعت بانکرینگ


بیش از ۵۰ درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام می شود که از این میزان ، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت : با سرمایه گذاری هوشمندانه ای می توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد .

بهروز آقایی با اشاره به اهمیت بانکرینگ ، منافع و چشم انداز این صنعت گفت : عملیات بانکرینگ یا سوخت رسانی به کشتی ها بعنوان یکی از اجزای مهم حمل و نقل دریایی و یکی از صنایع درآمدزا در نقاط پر ترافیک دریایی جهان جایگاه شناخته شده و قابل توجهی دارد . بانکرینگ تا قبل از سال های ۱۳۸۵ بعنوان یک صنعت تعیین کننده در خطوط کشتیرانی و یا تاثیرگذار بر روند تجارت کالا به شمار نمی رفت و سوخت رسانی به کشتیها یکی از فعالیت های معمولی و غیرموثر در اقتصاد دریا محور تلقی می شود ، اما با توسعه صنایع دریایی ، حمل و نقل دریامحور ، افزایش کشتی های نفتکش و حمل و انتقال انرژی در آبهای آزاد نیاز به بانکرینگ و مدرنیزه کردن این صنعت مبتنی بر ایجاد ترافیک دریایی روز به روز گسترده تر شده است .

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود : بانکرینگ دیگر صرفاً یک فعالیت سوخت رسانی تک بعدی به شمار نمی رود ، بلکه در بنادر و پایانه های ترانشیپی شاخص دنیا ، علاوه بر سوخت رسانی به کشتیها ، تامین کننده خدمات تعمیراتی ، تامین ابزار و قطعات ، ارائه خدمات فنی سیار ، تعویض خدمه ، تأمین آب رسانی ارائه کلیه ملزومات سفرهای ایمن دریایی دیگر است ، به نحوی که امروزه یکی از فاکتورهای تبلیغاتی نیاز به بازاریابی و ارائه بسته های خدماتی و حمایتی با جذابیت های لازم در بنادر و سواحل پر ترافیک است .

وی تصریح کرد : در حال حاضر تمام دنیا بر سیاست کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده های جانبی و سود آور در خام فروشی های غیر عمده تاکید دارند ؛ بر این اساس اکنون سیاست جدیدی باید مد نظر قرار گیرد و آن پرهیز از عمده فروشی بدون ارزش افزوده قابل توجه است و اینجاست که اهمیت بانکرینگ در صنعت دریایی کشور با اصول اقتصاد مقاومتی مطرح می شود . آنچه برای یک کشتی یا شناور مهم است ؛ این است که فرآیند سوخت رسانی با کمترین هزینه و بهترین کیفیت انجام شود . بنابراین قیمت سوخت ، میزان انحراف از مسیر اصلی دریایی ، سرعت عمل در تخلیه بار ، بهره گیری از بیشترین سبد خدماتی به کشتی ها از مؤلفه های مهم و تعیین کننده در انتخاب مبادی سوخت رسانی و یا بانکرینگ به شمار می آید .

بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره موقعیت ایران و اهمیت بندر چابهار برای این صنعت و مسائل مربوط به آن افزود : بیش از ۵۰ درصد کل بانکرینگ جهان در منطقه خلیج فارس انجام می شود که از این میزان ، سهم غالبی از آن را بندر فجیره امارات به خود اختصاص داده است ؛ با توجه به اینکه میزان قابل توجهی از سوخت مورد معامله این بندر برای انجام بانکرینگ به طور مستقیم از طریق ایران فراهم می شود؛ تنها با در نظر گرفتن ملاحظاتی ، با سرمایه گذاری هوشمندانه ای می توان بیش از نیمی از این سهم بانکرینگ را به بازار داخلی کشور اختصاص داد . لذا جذب سهمی از این صنعت که ارزش افزوده ای بسیار بالا در تبادلات تجاری منطقه ایفا می کند بگونه ای است که دولت باید بدنبال ایجاد بسته تشویقی کوتاه مدت برای وابستگی این صنعت مهم به کشور باشد .

 

 

بندر چابهار به لحاظ سهولت دسترسی به آبهای آزاد و قرار گرفتن در مسیر اصلی تردد کشتیها به خلیج فارس و عبور تعداد بسیار زیادی از کشتیهای نفتکش و تجاری از تنگه هرمز موقعیتی بسیار استثنایی برای ایران رقم زده است . کشتیهای عبوری و نفتکشها به مقصد کشورهای عراق، کویت، عربستان ، امارات ، قطر و بحرین که وارد خلیج فارس می شوند به اجبار باید از منطقه دریای عمان و از نزدیکی بندر چابهار عبور کنند و این مسئله منطقه چابهار را به یکی از پرترددترین مناطق دریایی جهان مبدل کرده است .

وی اظهار داشت : بندر شهید بهشتی چابهار به دلیل خارج بودن از تنگه هرمز ، کوتاه بودن فاصله حمل و نقل برای صادرات نفت خام و مواد پتروشیمی از ایران به شرق آسیا و اروپا در مقایسه با صرفه جویی در زمان دو تا سه روز و نیاز سه کشور هند ، پاکستان و چین به انرژی و تامین سوخت بانکرینگ مصرفی این کشورها ، می تواند گزینه مورد توجه و مطرح در زمینه بانکرینگ باشد . بطور قطع یکی از مزیت های بندر چابهار نسبت به بنادر اطراف صنعت بانکرینگ خواهد بود . در صنعت دریا بیش از ۳۵ درصد هزینه عملیاتی یک کشتی هزینه سوخت است که ارزش سوخت مورد نیاز کشتیهای وارده به آبهای عمان بیش از ۱۵  میلیارد دلار در سال خواهد بود ، که بصورت مستقیم قابل وصول است و مزایای مهمتر این صنعت بعنوان یکی از زنجیره های اقتصادی خدمات بندری ایجاد ترافیک در بنادر ارائه کننده اینگونه خدمات خواهد بود .

مدیر کل بنادر و دریانوردی گفت : با بهره گیری از پتانسیل بخشهای خصوصی ، متنوع سازی و ارتقاع کیفیت سبد سوخت مایع ، امکان تلفیق و چند منظوره کردن و یا توسعه بیشتر صنایع پایین دستی صنعت نفت در منطقه چابهار ، عملیات سوخت رسانی به کشتیها با ایجاد ترمینال های مجهز و پالایش و تصفیه سوخت و انبارهای مناسب ذخیره و نگهداری محصولات با خط انتقال مجزا و همچنین بکارگیری شناورهای سوخت رسان مدرن می توان تأمین سوخت مورد نیاز کشتی در بندر چابهار را امکان پذیر کرد بنحوی که در ترافیک دریایی افزایش ترانشیپ و ترغیب خطوط کشتیرانی و صاحبان خطوط به بندر چابهار را افزایش داده و بعنوان رقیبی در خارج از محدودیت های خلیج فارس منافع کشور را در سهم خواهی از تجارت منطقه تأمین کند .

 

 

وی عنوان کرد : این فرآیند با توجه به نیاز سوخت استان سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار که از طریق بندر چابهار تأمین می شود می تواند از سوی صنعت نفت کشور در دستور کارهای مهم و اولویت دار قرار گیرد تا ضمن ایجاد ترافیک دریایی در منطقه و ایجاد وابستگی خطوط به این صنعت مهم ، آینده تجارت دریایی را به سمت زیرساخت های توسعه ای بندر چابهار سوق دهد. امروزه با داشتن اسکله هایی با عمق بیش از ۱۶ متر و امکان پهلوگیری کشتیهای سوپرپست پاناماکس ایجاد این صنعت کلیدی را به بهترین نحو میسر خواهد کرد .

مدیر کل بنادر و دریانوردی ادامه داد : عملیات بانکرینگ بدلیل موارد عنوان شده علی الخصوص به جهت ارتقاء سطح اعتبار اقتصادی و سیاسی کشور در اولویت های این بندر استراتژیک قرار گرفت که متقاضیان متعددی پا به عرصه این تجارت سود آور گذاشته که مطمئناً در آینده مباحث بانکرینگ ، گرفتن سوخت کثیف از کشتیها ، آب رسانی ، خدمات تعمیراتی و شناوری تحت یک بسته کاملاً درآمدزا برای سرمایه گذاری به بخشهای خصوصی واگذار خواهد شد که درحقیقت ایجاد این صنایع در منطقه ، اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم با امنیت پایدار در این مرکز اقتصادی را ایجاد خواهد کرد .

به گفته مدیر کل بنادر و دریانوردی با توجه به تغییرات ایجاد شده و آماده بودن زیرساختهای توسعه ای در صنعت دریایی در سواحل مکران بویژه بندر چابهار و افزایش تعاملات و روابط ایران با کشورهای همسایه علی الخصوص کشورهای حوزه IORA و وجود سرمایه گذاری های عظیم پتروشیمی ، فولاد و برنامه های کلان کشور ، انگیزه فعالان اقتصادی برای ورود به صنعت نوپای بانکرینگ در این منطقه فراهم شده است که در آینده نزدیک یکی از مزیت های این بندر استراتژیک نسبت به بنادر همسایه با توجه به منابع نفتی کشور صنعت بانکرینگ خواهد بود .




مطالب مرتبط

فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

|

تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با جمعی از فعالان اقتصادی حوزه سواحل مکران مقیم کشور عمان دیدار کرد .

|

در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی ، شامل ۵ سازه بنادر تجاری ، ۳۱ بندر صیادی ، ۷ بندر صنعتی ، ۸ بندر نظامی ، ۷ سازه تأسیساتی ، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد .

|

سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است .

|

نظرات کاربران