بهره برداری از خط آهن بندر امام - خرمشهر طی مدت سه سال
با اتصال خط آهن شلمچه - بصره ، عراق عملا به شبکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل شده و ایران نیز به راه آهن کشورهای شرق مدیترانه وصل می شود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل راه آهن جنوب پیش بینی کرد : خط آهن بندر امام - شادگان - خرمشهر که نقش مهمی در ترانزیت کالا و انتقال نفت عراق به بندر امام خواهد داشت ، سه سال به طول بینجامد .
عبدالکریم درویش زاده افزود : برای اجرای این خط ریلی چهار هزار میلیارد ریال پیش بینی شده که از این میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن برعهده منطقه آزاد اروند خواهد بود و بقیه اعتبار با تصویب هیئت دولت ، توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین می شود . با توجه به احداث دو کارخانه فولاد بندر شادگان و فولاد اروند و وجود دو بندر مهم امام خمینی (ره) در ایران و بصره عراق ، احداث این خط آهن می تواند تحول بزرگی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و عراق داشته باشد .
مدیرکل راه آهن جنوب در ادامه گفت : این خط آهن ۱۲۰ کیلومتری به طورحتم در رونق اقتصادی دو بندر شادگان و خرمشهر نقش اساسی خواهد داشت .
درویش زاده با اشاره به اینکه مطالعات مسیریابی این خط توط مشاور به پایان رسیده است افزود: با توجه به اینکه این خط ریلی از بخش جنوبی تالاب بین المللی شادگان می گذرد به مطالعات دقیق زیست محیطی هم نیاز دارد . علاوه بر این با توجه به اینکه مسیر از یک منطقه خاص نزدیک دریا عبور می کند علاوه بر مطالعات زیست محیطی به مطالعات زمین شناسی نیز نیاز دارد .
درویش زاده ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک بتوانیم عملیات اجرایی این خط مهم ریلی را که برای دو کشور ایران و عراق بسیار حیاتی است شروع کنیم . این خط آهن در افزایش مبادلات تجاری و ترانزیت کالا بین دو کشور ایران و عراق از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند نقطه اتکایی برای تعمیق روابط اقتصادی دو کشور همسایه باشد .
با اتصال خط آهن شلمچه - بصره ، عراق عملا به شبکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران متصل شده و ایران نیز به راه آهن کشورهای شرق مدیترانه وصل می شود .