تشریح برنامههای شرکت راهآهن در برنامه ششم توسعه
در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راهاهن تهران – کرج به بهرهبرداری میرسد همچنین خط دوم راهآهن قزوین – زنجان مورد بهرهبرداری قرار میگیرد .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل شرکت راهآهن در تشریح برنامههای شرکت راهآهن در برنامه ششم اعلام کرد : تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود ، البته طبق برنامه ششم ، قرار است تا پایان برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود .
سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی با اشاره به برنامههای شرکت راهاهن در حوزه بار اظهار داشت : شرکتهای فولادی برنامهریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایهگذاری در حوزه فولاد ، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد . اگر تنها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابجا شود و مابقی به سمت جاده برود ، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت ، حجم عظیمی سوخت از بین میرود و ایمنی در جادهها کاهش مییابد .
مدیرعامل راهآهن گفت : اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد ، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جادهها خواهیم داشت و زیرساختهای جادهای آسیب میبینند . باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم ، قرار است تا پایان برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود . حمل کالا از ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ رسیده است ، لذا علیرغم این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روز افزون زیاد شود .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسئله سیاستگذاری در تعرفهها گفت : اگر چه این موضوع راهآهن را درگیر برخی مسائل کرده اما به امید روزی هستیم که تعرفه حمل و نقل ریلی را به صفر برسانیم زیرا معتقدیم این اقدام به نفع همه است .
وی با بیان این که یکی از برنامههای شرکت راهآهن ایجاد حداکثر بهرهوری در شبکه راهآهن موجود است گفت : اتصال شبکه به کشورهای اطراف ، اتصال ریلی به مناطق صنعتی و معرفی اولین خبرهای خوش این است که شرکتهای حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و با نرخ صفر محاسبه میشود ، همچنین سرمایهگذاری در حمل و نقل ریلی همانند سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعه یافته محسوب میشود . بین سال ۹۳ تا ۹۵ ، ۶۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت راهآهن اختصاص یافت و این عدد حای به واسطه تورم نیز بیش از اعتبارات ۱۰ سال قبل آن است همچنین اختصاص بیش از یک درصد اعتبارات نفت و گاز به بخش ریلی بیانگر عزم دولت برای توسعه ریلی است .
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : راهآهن موظف شد با توجه به حجم سفرهای ریلی حومهای شرکت حمل و نقل حومهای را تأسیس کند و در نظر داریم ظرفیت حمل و نقل حومهای ریل یرا دو برابر کنیم زیرا جابهجایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفهجویی در بر دارد . در قانون دائمی مجلس ۷.۵ میلیارد دلار برای حمایت از کسانی که در ریل سرمایهگذاری میکنند که منجر به صرفهجویی می شود در نظر گرفته شده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاه به توجه ویژه سرمایهگذاران داخلی و خارجی به حمل و نقل ریلی بیان داشت : اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است ، مسئلهای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم .
محمدزاده از مراحل پایانی مذاکرات برقی کردن راهآهن تهران – مشهد و گرمسار – اینچه برون خبر داد و گفت : در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راهاهن تهران – کرج به بهرهبرداری میرسد همچنین خط دوم راهآهن قزوین – زنجان مورد بهرهبرداری قرار میگیرد ، به علاوه زیرساخت قطار حومهای خطوط ۳ و ۴ تهران – پرند تا پایان سال ۹۷ و خط دوم باری بافق – اصفهان در سال جاری تکمیل میشود .