در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه


    در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راه‌اهن تهران – کرج به بهره‌برداری می‌رسد همچنین خط دوم راه‌آهن قزوین – زنجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم اعلام کرد : تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود ، البته طبق برنامه ششم ، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود .

    سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌اهن در حوزه بار اظهار داشت : شرکت‌های فولادی برنامه‌ریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد ، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد . اگر تنها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابجا شود و مابقی به سمت جاده برود ، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت ، حجم عظیمی سوخت از بین می‌رود و ایمنی در جاده‌ها کاهش می‌یابد .

    مدیرعامل راه‌آهن گفت : اگر بارها به سمت ریل سوق نیابد ، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جاده‌ها خواهیم داشت و زیرساخت‌های جاده‌ای آسیب می‌بینند . باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم ، قرار است تا پایان  برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور توسط ریل باید جابجا شود . حمل کالا از ۲۲.۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷.۲ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ رسیده است ، لذا علی‌رغم این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روز افزون زیاد شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسئله سیاست‌گذاری در تعرفه‌ها گفت : اگر چه این موضوع راه‌آهن را درگیر برخی مسائل کرده اما به امید روزی هستیم که تعرفه حمل و نقل ریلی را به صفر برسانیم زیرا معتقدیم این اقدام به نفع همه است .

    وی با بیان این که یکی از برنامه‌های شرکت راه‌آهن ایجاد حداکثر بهره‌وری در شبکه راه‌آهن موجود است گفت : اتصال شبکه به کشورهای اطراف ، اتصال ریلی به مناطق صنعتی و معرفی اولین خبرهای خوش این است که شرکت‌های حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و با نرخ صفر محاسبه می‌شود ، همچنین سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته محسوب می‌شود . بین سال ۹۳ تا ۹۵ ، ۶۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت راه‌آهن اختصاص یافت و این عدد حای به واسطه تورم نیز بیش از اعتبارات ۱۰ سال قبل آن است همچنین اختصاص بیش از یک درصد اعتبارات نفت و گاز به بخش ریلی بیانگر عزم دولت برای توسعه ریلی است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد : راه‌آهن موظف شد با توجه به حجم سفرهای ریلی حومه‌ای شرکت حمل و نقل حومه‌ای را تأسیس کند و در نظر داریم ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریل یرا دو برابر کنیم زیرا جابه‌جایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفه‌جویی در بر دارد . در قانون دائمی مجلس ۷.۵ میلیارد دلار برای حمایت از کسانی که در ریل سرمایه‌گذاری می‌کنند که منجر به صرفه‌جویی می شود در نظر گرفته شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاه به توجه ویژه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حمل و نقل ریلی بیان داشت : اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است ، مسئله‌ای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم .

    محمدزاده از مراحل پایانی مذاکرات برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد و گرمسار – اینچه برون خبر داد و گفت : در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راه‌اهن تهران – کرج به بهره‌برداری می‌رسد همچنین خط دوم راه‌آهن قزوین – زنجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد ، به علاوه زیرساخت قطار حومه‌ای خطوط ۳ و ۴ تهران – پرند تا پایان سال ۹۷ و خط دوم باری بافق – اصفهان در سال جاری تکمیل می‌شود .




    مطالب مرتبط

    ایجاد درآمدهای پایدار با حضور بخش خصوصی در راه‌آهن

    ایجاد درآمدهای پایدار با حضور بخش خصوصی در راه‌آهن

    برای سرمایه‌گذاری ، بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه و متنوع سازی تأمین منابع ، بسترسازی و تسهیل جذب سرمایه در راه‌آهن از بازارهای مختلف و همچنین جذب سرمایه به سمت زیرساخت‌ها موردتوجه دفتر سرمایه‌گذاری راه‌آهن است .

    |

    بازگشت پروژه راه‌آهن قزوین - رشت به شرکت ساخت و توسعه

    بازگشت پروژه راه‌آهن قزوین - رشت به شرکت ساخت و توسعه

    طبق پیش‌بینی‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت راه‌آهن ، طی سه الی شش ماه آینده ساخت راه‌آهن قزوین - رشت به اتمام می‌رسد و سپس برای بهره‌برداری به شرکت راه‌آهن منتقل می‌شود .

    |

    تشریح اهداف برگزاری نشست برنامه ریزی توسعه فردی مدیران راه‌آهن

    تشریح اهداف برگزاری نشست برنامه ریزی توسعه فردی مدیران راه‌آهن

    این طرح از سال ۹۴ در شرکت راه‌آهن با شرکت مدیران کل و معاونین مدیرعامل شروع شد که در آن زمان ویژگی های و شایستگی های شغل مدیریتی شناسایی و به دنبال آن ویژگی های شخصیتی و مهارتی کلیه مدیران مورد ارزیابی قرار گرفت . به دنبال روشن شدن نتایج ارزیابی ، قرار شد تا در زمینه توسعه ...

    |

    افزایش سرعت سیر قطار و ظرفیت حمل بار با برقی سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون

    افزایش سرعت سیر قطار و ظرفیت حمل بار با برقی سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون

    علی‌رغم تهدیدات ترامپ رئیس جمهور امریکا عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه‌برون با قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو با حضور مقامات ایران و روسیه (در بخش ریلی) در این روز آغاز می‌شود . تهدیدات یک جانبه امریکار نمی‌تواند سایر کشورها را تهدید کند و ایران به ...

    |

    نظرات کاربران