در حال بارگذاری ...

توسعه همکاری‌ ترانزیت و حمل‌و‌نقل بار میان راه آهن ایران و ترکیه


ترانزیت در سال ۹۳ رشد ۵۰ درصدی و در سال ۹۴ رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرد . رشد ۱۷۰ درصدی ترانزیت در دو سال گذشته در کشورمان درآمد ارزی قابل‌توجهی را به همراه داشت .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی از افزایش حدود ۲.۵ برابری ترانزیت کالا میان ایران و ترکیه خبر داد .

حسین عاشوری گفت : پس‌از برگزاری جلسه‌ با روسای راه‌آهن‌های ایران و ترکیه در زمینه توسعه همکاری‌های ترانزیت و حمل‌و‌نقل بار مقرر شد در سال‌جدید جابه‌جایی بار بین راه‌آهن‌های ایران و ترکیه به مرز یک‌میلیون تن برسد .

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان جابه‌جایی بار بین راه‌آهن‌های این دو کشور ۳۶۵ هزار تن بوده است ، افزود : برای محقق کردن یک میلیون تن بار در سال جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا واگن‌های مورد نیاز برای صادر‌کنندگان کالاهای ایرانی و واردکنندگان کالاهایی که از کشورهای اروپایی و ترکیه به سمت ایران می‌آیند ، انجام شود .

وی با اشاره به اینکه جلسات مستمری برای مشکلات مرزی و حل آنها میان راه‌آهن‌های دو کشور برگزار شده است ، ادامه داد : خوشبختانه کاهش تعرفه‌ها برای کالاهای ایرانی یکی از نتایج برگزاری این جلسات است . براساس تصمیمات راه‌آهن ترکیه مقرر شد کالاهای ایرانی که مقصد آنها ترکیه و کشورهای اروپایی هستند از کاهش نرخ تعرفه برخوردار شوند .

راه‌اندازی مجدد قطار تهران - آنکارا

معاون سیر و حرکت راه‌آهن از راه‌اندازی مجدد قطار مسافری تهران - آنکارا خبر داد و افزود : خوشبختانه این موضوع از سوی راه‌آهن‌های دو کشور ایران و ترکیه در حال بررسی است و با توجه به اینکه شرایط در مسیر این قطار بهتر شده است به نظر می‌رسد این قطار مسافری به زودی کار خود را مجدد آغاز کند . در صورت راه‌اندازی این قطار هفته‌ای یک بار بین دو کشور انتقال مسافر انجام می‌شود .

عاشوری با اشاره به برگزاری اجلاس پنج‌جانبه سال گذشته با هدف تردد قطارهای کشورهای عضو CTS از طریق مرز سرخس و اینچه برون به سمت مرز رازی ترکیه گفت : با توجه به اینکه مقررات کشورهای CTS با کشور ترکیه تفاوت‌هایی دارد و از سوی دیگر ایران کشوری است که هر دو مقررات را به کار می‌گیرد ، مقرر شد پیرو اجلاس بین‌المللی کشورهای عضو CTS ظرف دو ماه آینده در استانبول جلسه‌ای برای عقد تفاهم‌نامه تردد کشورهای CTS از طریق ایران به ترکیه امضا شود . این تفاهم نیز زمینه‌های بهبود بیش از پیش وضعیت ترانزیت کالا در منطقه را فراهم کند .

 

 

حمل اولین محموله کالاهای ترانزیتی پاکستان

معاون سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به توافقات سال گذشته میان راه‌آهن‌های ایران و قزاقستان به منظور تامین واگن‌های یخچال‌دار برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای قزاقستان و روسیه گفت : بر این اساس اولین محموله کالاهای ترانزیتی کشور پاکستان چند هفته گذشته به سمت قزاقستان حمل شد . در زمان حاضر این آمادگی وجود دارد که کالاهای صادراتی ایرانی با واگن‌های یخچال‌دار به کشورهای قزاقستان و روسیه حمل شود .

کاهش 50 درصدی نرخ تعرفه در کریدور شمال- غرب

عاشوری گفت : با توجه به جلسات مهم میان راه‌آهن‌های ایران، روسیه و آذربایجان برای فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب ، خوشبختانه توافقاتی روی نرخ‌های تعرفه کالاهای ترانزیتی این مسیر انجام شد. بر این اساس مقرر شد نرخ‌های تعرفه کالاهای ترانزیتی این مسیر از سال ۲۰۱۷ با کاهش تقریبا ۵۰ درصدی حمل شود . در زمان حاضر در انتظار راه‌اندازی ایستگاه آستارا هستیم که با راه‌اندازی آن زمینه فعال‌سازی این مسیر میسر شود .

عاشوری همچنین با بیان اینکه ترانزیت ریلی در دو سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد داشته است ، گفت : خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اجرای این برنامه‌ها میزان ترانزیت به رکورد یک و نیم میلیون تن رسیده است . در سال ۹۴ میزان ۸۵ درصد بارهای جابه‌جا‌ شده از طریق شبکه‌ ریلی بین کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس بوده است که یکی از مهم‌ترین درآمدهای ارزی دولت مربوط به ترانزیت ریلی است .

عاشوری با اشاره به رشد ترانزیت در دو سال گذشته اظهار کرد : ترانزیت در سال ۹۳ رشد ۵۰ درصدی و در سال ۹۴ رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرد . رشد ۱۷۰ درصدی ترانزیت در دو سال گذشته در کشورمان درآمد ارزی قابل‌توجهی را به همراه داشت .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ آخرین وضعیت همکاری‌های زیرساختی و حمل و نقلی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در جلسه ویدئو کنفرانسی میان معاون ...

|

افزایش هزینه‌های حمل و نقل ریلی ممکن است منجر به کاهش رقابت ، از دست دادن بازارها و زیان تولید شود .

|

برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ...

|

         

|

نظرات کاربران