در حال بارگذاری ...

کتاب راه ابریشم جدید ؛ یک کمربند ، یک جاده

 

 

نام لاتین کتاب : New Silk Road , One Belt , One Road

 

پیشگفتار

 

 

 

چین تلاش می‌کند ایده‌ی جاده ابریشم را با طرح «یک کمربند - یک جاده» احیا کند ؛ ایده‌ای جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی پنج ساله‌ی سیزدهم چین دارد که اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جاه‌طلبی‌های چین در عرصه‌ی تجارت خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد . با در نظر گرفتن حضور ۶۵ کشور در این طرح بزرگ و شصت درصد جمعیت جهان ، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز خواهد شد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم ، از چین آغاز و از ریق آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ی ابریشم دریایی قرن ۲۱ ، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی ، خاورمیانه و آفریقا پیوند می‌دهد .

در این کتاب پیوند میان جاده‌ی ابریشم باستانی و طرح جدید چینی‌ها بررسی می‌شود و طی آن ، مهم‌ترین اهداف چین از ورود به این چالش عظیم واکاوی خواهد شد. منافع کشورهای مختلف حاضر در این ابتکار از جنبه‌های اقتصادی ، سیاسی و امنیتی تحلیل می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی چین و سایر کشورها در صورت حضور در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد . پروژه‌های مهم در حال اجرای طرح در بخش‌های زیرساختی حمل و نقل و انرژی معرفی و شیوه‌های تامین مالی این پروژه‌ها و مشکلات ویژه‌ی این مسیر با واکاوی موارد تاریخی بررسی می‌شوند . در نهایت به وضعیت ایران در ابتکار کمبرند و جاده و نحوه‌ی تعامل چین ، روسیه ، هند ، پاکستان و آسیای مرکزی در یک سو و ایران در سوی دیگر پرداخته می‌شود .

این کتاب به دنبال آن است که سابقه ، بستر و ابعاد مختلف استراتژی جدید چین در مجموعه‌ی ابتکار «یک کمربند - یک جاده» را برای خوانندگان فارسی‌زبان واشکافی کند . باید توجه داشت که ابتکار چین برای کشور ما یک فرصت است تا در مسیر تجارت شرق و غرب همچون دوران باستان نقش منطقه آسیای غربی را پررنگ‌تر کنیم . هم اینک تلاش‌هایی از طرف همسایگان ایران صورت می‌گیرد تا مسیرهای جدید جاده ابریشم دیگر مانند گذشته از سرزمین‌ها و آب‌های ایرانی نگذرد . در این ارتباط باید به هوش بود و با حضور و دخالت در برنامه‌ریزی‌های سیاسی ، اقتصادی ، جغرافیایی و مالی بین‌المللی و منطقه‌ای ، منافع کشورمان را پاس داشت» .

 

 

 

 

سرفصل های کتاب :

 

 

سیر تاریخی جاده ابریشم

چین ، منشا ابتکار «یک کمربند ، یک جاده»

جاده ابریشم ؛ پیوند گذشته و امروز

چین و کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده»

حمل و نقل در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

نقش انرژی در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

مسائل مالی

مسائل امنیتی ابتکار چینی «یک کمربند ، یک جاده»

تجربه‌های تاریخی معاصر برای موفقیت طرح جاده‌ی ابریشم

ایران و طرح «یک کمربند ، یک جاده»

نتیجه‌گیری

پیشنهادها

کتاب‌شناسی

 

نویسندگان : دکتر عباس ملکی - مجید رئوفی

 

 

ناشر : انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ اولگ دریپاسکا ، مدیر کارخانه روسال روسیه (Rusal) که دومین کارخانه تولید آلومینیوم دنیا است ، در گفت‌وگوی اختصاصی با ...

|

در این بازدید که از محورهای ورودی دیلم ، باند دوم کمربندی گناوه ، چهارخطه کمربندی برازجان و احداث باند دوم محور اهرم-برازجان به عمل آمد ، روند اجرایی پروژه های مذکور را مورد بررسی قرار گرفت .

|

نظرات کاربران