در حال بارگذاری ...
  • کتاب راه ابریشم جدید ؛ یک کمربند ، یک جاده

     

     

    نام لاتین کتاب : New Silk Road , One Belt , One Road

     

    پیشگفتار

     

     

     

    چین تلاش می‌کند ایده‌ی جاده ابریشم را با طرح «یک کمربند - یک جاده» احیا کند ؛ ایده‌ای جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی پنج ساله‌ی سیزدهم چین دارد که اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جاه‌طلبی‌های چین در عرصه‌ی تجارت خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد . با در نظر گرفتن حضور ۶۵ کشور در این طرح بزرگ و شصت درصد جمعیت جهان ، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز خواهد شد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم ، از چین آغاز و از ریق آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ی ابریشم دریایی قرن ۲۱ ، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی ، خاورمیانه و آفریقا پیوند می‌دهد .

    در این کتاب پیوند میان جاده‌ی ابریشم باستانی و طرح جدید چینی‌ها بررسی می‌شود و طی آن ، مهم‌ترین اهداف چین از ورود به این چالش عظیم واکاوی خواهد شد. منافع کشورهای مختلف حاضر در این ابتکار از جنبه‌های اقتصادی ، سیاسی و امنیتی تحلیل می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی چین و سایر کشورها در صورت حضور در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد . پروژه‌های مهم در حال اجرای طرح در بخش‌های زیرساختی حمل و نقل و انرژی معرفی و شیوه‌های تامین مالی این پروژه‌ها و مشکلات ویژه‌ی این مسیر با واکاوی موارد تاریخی بررسی می‌شوند . در نهایت به وضعیت ایران در ابتکار کمبرند و جاده و نحوه‌ی تعامل چین ، روسیه ، هند ، پاکستان و آسیای مرکزی در یک سو و ایران در سوی دیگر پرداخته می‌شود .

    این کتاب به دنبال آن است که سابقه ، بستر و ابعاد مختلف استراتژی جدید چین در مجموعه‌ی ابتکار «یک کمربند - یک جاده» را برای خوانندگان فارسی‌زبان واشکافی کند . باید توجه داشت که ابتکار چین برای کشور ما یک فرصت است تا در مسیر تجارت شرق و غرب همچون دوران باستان نقش منطقه آسیای غربی را پررنگ‌تر کنیم . هم اینک تلاش‌هایی از طرف همسایگان ایران صورت می‌گیرد تا مسیرهای جدید جاده ابریشم دیگر مانند گذشته از سرزمین‌ها و آب‌های ایرانی نگذرد . در این ارتباط باید به هوش بود و با حضور و دخالت در برنامه‌ریزی‌های سیاسی ، اقتصادی ، جغرافیایی و مالی بین‌المللی و منطقه‌ای ، منافع کشورمان را پاس داشت» .

     

     

     

     

    سرفصل های کتاب :

     

     

    سیر تاریخی جاده ابریشم

    چین ، منشا ابتکار «یک کمربند ، یک جاده»

    جاده ابریشم ؛ پیوند گذشته و امروز

    چین و کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده»

    حمل و نقل در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    نقش انرژی در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    مسائل مالی

    مسائل امنیتی ابتکار چینی «یک کمربند ، یک جاده»

    تجربه‌های تاریخی معاصر برای موفقیت طرح جاده‌ی ابریشم

    ایران و طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    نتیجه‌گیری

    پیشنهادها

    کتاب‌شناسی

     

    نویسندگان : دکتر عباس ملکی - مجید رئوفی

     

     

    ناشر : انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران




    مطالب مرتبط

    افتتاح فاز چهارم و پایانی کریدور شمال به جنوب کشور در آینده‌ای نزدیک

    افتتاح فاز چهارم و پایانی کریدور شمال به جنوب کشور در آینده‌ای نزدیک

    طرح تی‌او‌دی شرکت راه‌آهن اتفاق بزرگ در استان قزوین و طرحی بسیار مهم ، جامع و اثرگذار برای توسعه راه‌آهن کشور است که بر مبنای آن در کنار یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های کشور که قریب به ۸۰ سال از احداث آن می‌گذرد ، مراکز اقامتی ، خدماتی ، رفاهی و درمانی با حمایت بخش خصوصی و ...

    |

    بررسی برنامه‌های مشارکت ایران و رومانی برای احیای جاده ابریشم

    بررسی برنامه‌های مشارکت ایران و رومانی برای احیای جاده ابریشم

    در روز اول ، نشست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل‌ونقل افغانستان برای همکاری‌های مشترک در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و احیای جاده ابریشم از طریق ایران و افغانستان بحث و گفت‌وگو کرد و مقرر شد ؛ با بهره‌گیری از ابتکارات عنوان شده توسط ایران و افغانستان ...

    |

    دیدار و گفتگو رئیس سازمان راهداری با معاونان وزرای صنعت ‌و تجارت و ترانسپورت افغانستان

    دیدار و گفتگو رئیس سازمان راهداری با معاونان وزرای صنعت ‌و تجارت و ترانسپورت افغانستان

    در سال گذشته ، صادرات غیر نفتی ایران نزدیک به سه میلیارد دلار با وزن ۵.۵ میلیون تن بوده است که تقریبا" معادل تردد روزانه ۸۰۰ کامیون حامل محموله است و در مقابل ، از افغانستان ۱۰ هزار تن کالا با ارزش ۱۱ میلیون دلار به ایران وارد شده است .

    |

    نظرات کاربران