در حال بارگذاری ...
  • کتاب راه ابریشم جدید ؛ یک کمربند ، یک جاده

     

     

    نام لاتین کتاب : New Silk Road , One Belt , One Road

     

    پیشگفتار

     

     

     

    چین تلاش می‌کند ایده‌ی جاده ابریشم را با طرح «یک کمربند - یک جاده» احیا کند ؛ ایده‌ای جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ی پنج ساله‌ی سیزدهم چین دارد که اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد و جاه‌طلبی‌های چین در عرصه‌ی تجارت خارجی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری را پوشش می‌دهد . با در نظر گرفتن حضور ۶۵ کشور در این طرح بزرگ و شصت درصد جمعیت جهان ، مسیرهای تجاری جدیدی به روی محصولات چینی باز خواهد شد. یک بال طرح یعنی کمربند اقتصادی جاده ابریشم ، از چین آغاز و از ریق آسیای مرکزی به اروپا منتهی می‌شود و دیگری جاده‌ی ابریشم دریایی قرن ۲۱ ، چین را در طول مسیرهای دریایی به آسیای جنوب شرقی، آسیای غربی ، خاورمیانه و آفریقا پیوند می‌دهد .

    در این کتاب پیوند میان جاده‌ی ابریشم باستانی و طرح جدید چینی‌ها بررسی می‌شود و طی آن ، مهم‌ترین اهداف چین از ورود به این چالش عظیم واکاوی خواهد شد. منافع کشورهای مختلف حاضر در این ابتکار از جنبه‌های اقتصادی ، سیاسی و امنیتی تحلیل می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی چین و سایر کشورها در صورت حضور در این طرح مورد ارزیابی قرار می‌گیرد . پروژه‌های مهم در حال اجرای طرح در بخش‌های زیرساختی حمل و نقل و انرژی معرفی و شیوه‌های تامین مالی این پروژه‌ها و مشکلات ویژه‌ی این مسیر با واکاوی موارد تاریخی بررسی می‌شوند . در نهایت به وضعیت ایران در ابتکار کمبرند و جاده و نحوه‌ی تعامل چین ، روسیه ، هند ، پاکستان و آسیای مرکزی در یک سو و ایران در سوی دیگر پرداخته می‌شود .

    این کتاب به دنبال آن است که سابقه ، بستر و ابعاد مختلف استراتژی جدید چین در مجموعه‌ی ابتکار «یک کمربند - یک جاده» را برای خوانندگان فارسی‌زبان واشکافی کند . باید توجه داشت که ابتکار چین برای کشور ما یک فرصت است تا در مسیر تجارت شرق و غرب همچون دوران باستان نقش منطقه آسیای غربی را پررنگ‌تر کنیم . هم اینک تلاش‌هایی از طرف همسایگان ایران صورت می‌گیرد تا مسیرهای جدید جاده ابریشم دیگر مانند گذشته از سرزمین‌ها و آب‌های ایرانی نگذرد . در این ارتباط باید به هوش بود و با حضور و دخالت در برنامه‌ریزی‌های سیاسی ، اقتصادی ، جغرافیایی و مالی بین‌المللی و منطقه‌ای ، منافع کشورمان را پاس داشت» .

     

     

     

     

    سرفصل های کتاب :

     

     

    سیر تاریخی جاده ابریشم

    چین ، منشا ابتکار «یک کمربند ، یک جاده»

    جاده ابریشم ؛ پیوند گذشته و امروز

    چین و کشورهای حاضر در طرح «یک کمربند، یک جاده»

    حمل و نقل در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    نقش انرژی در طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    مسائل مالی

    مسائل امنیتی ابتکار چینی «یک کمربند ، یک جاده»

    تجربه‌های تاریخی معاصر برای موفقیت طرح جاده‌ی ابریشم

    ایران و طرح «یک کمربند ، یک جاده»

    نتیجه‌گیری

    پیشنهادها

    کتاب‌شناسی

     

    نویسندگان : دکتر عباس ملکی - مجید رئوفی

     

     

    ناشر : انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران




    مطالب مرتبط

    نقش مهم کریدور تراسیکا در احیای یکی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم

    نقش مهم کریدور تراسیکا در احیای یکی از مسیرهای راه تاریخی ابریشم

    خط مشی برنامه‌ها و پروژه‌های آتی کریدور تراسیکا را می‌توان از استراتژی این کریدور تا افق ۲۰۲۶ استنباط کرد . استراتژی ۲۰۲۶ تراسیکا با نگرشی مبتنی بر توسعه و بهبود زیرساخت‌های نرم‌افزاری به زمینه‌های تسهیل قوانین تجارت بین‌المللی ،‌ افزایش سرعت و کاهش زمان حمل ، ترغیب به ...

    |

    ایجاد یک نظم نوین جهانی با کمربند حمل‌و‌نقل بین‌المللی چین

    ایجاد یک نظم نوین جهانی با کمربند حمل‌و‌نقل بین‌المللی چین

    اگر در این پروژه آمریکا مشارکت کند ، جهان می‌تواند با خطرات آن مقابله کند و از منافع آن بهره برد . اگر چنین نشود ، ریسک‌های آن از مزایایش بیشتر خواهد بود اما این بهانه‌ای دیگر برای آمریکا خواهد بود که در آسیا بماند .

    |

    افزایش هزینه حمل و نقل دریایی با نوسان نرخ ارز و نبود سوخت رسانی به کشتی‌ها

    افزایش هزینه حمل و نقل دریایی با نوسان نرخ ارز و نبود سوخت رسانی به کشتی‌ها

    موقعیت جغرافیایی ایران در جاده ابریشم و ترانزیت خاکی این مزیت را فراهم کرده است ، تا ایران از نظر دریایی نیز بتواند نقش موثری در حوزه حمل و نقل داشته باشد ، ولی متأسفانه برخی این مزیت را نمی‌بینند .

    |

    نظرات کاربران