در حال بارگذاری ...
  • شناسایی نقاط آسیب پذیر حمل و نقل ریلی


    اداره کل راه‌آهن تهران با ۲۲۵ مورد سنگ‌پرانی در سال ۹۵ بیشترین فراوانی و حوزه ریلی جنوب شرق و شرق کشور هیچ‌گونه مورد سنگ‌پرانی نداشته‌اند .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، فرمانده پلیس راه آهن کشور عنوان کرد : به منظور پیشگیری و مهار معضل سنگپرانی ، پلیس راه آهن طرح شناسایی نقاط آسیب پذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگپرانی را به انجام رسانده و بر این اساس آمار کاملی از بلاک‌های پرحادثه را در اختیار دارد .

    سردار پاسدار اکبر شاهی فرمانده پلیس‌راه آهن کشور با بیان اینکه یکی از معضلات و پدیده‌های هنجار شکنانه‌ای که از دیرباز در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارای سابقه طولانی بوده ، سنگ‌پرانی به قطارها در مسیر حرکت آن‌هاست ، گفت : سالیان متوالی است که سنگ‌پرانی علاوه بر خسارت‌های تحمیلی، امنیت روحی و روانی مسافران را نیز تهدید و موجب بروز صدمه‌های جبران‌ناپذیر و یا نقص عضو برخی از آنان شده است . باهدف فرهنگ‌سازی ، آموزش همگانی ، نهادینه کردن نظم و قانون و همچنین توجیه ساکنان حاشیه خطوط ریلی نسبت به ایمنی راه‌آهن و عواقب آن ، اقداماتی چون شناسایی مدارس و مؤسسات آموزشی حاشیه خطوط ریلی و اعزام افسران آموزش همگانی به واحدهای آموزشی ، حضور در مساجد و برگزاری جلسات مستمر با شوراهای محلی ، راه‌اندازی قطار نظم و دوستی ویژه مدارس حاشیه خطوط انجام‌شده است .

    وی تصریح کرد : با توجه به اینکه پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی به قطارهای مسافری نیازمند بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در شبکه حمل‌ونقل ریلی بوده ، بنابراین تأمین امنیت سیر قطارها یک فرایند چندوجهی است که به‌تنهایی از عهده یک سازمان در نخواهد آمد . همچنین به‌منظور پیشگیری و مهار معضل سنگ‌پرانی ، پلیس راه‌آهن ، طرح شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و تهیه فراوانی دقیق سنگ‌پرانی را به انجام رسانده و بر این اساس آمار کاملی از بلاک‌های پرحادثه را در اختیار دارد .

    فرمانده پلیس راه‌آهن کشور گفت : اداره کل راه‌آهن تهران با ۲۲۵ مورد سنگ‌پرانی در سال ۹۵ بیشترین فراوانی و حوزه ریلی جنوب شرق و شرق کشور هیچ‌گونه مورد سنگ‌پرانی نداشته‌اند .

    گفتنی است؛ آمار مقایسه‌ای سنگ‌پرانی در بازه زمانی سال ۹۴ و ۹۵ نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۵۰۹ مورد سنگ‌پرانی و دستگیری ۶۱ نفر و همچنین ۴۷۹ مورد در سال ۹۵ و دستگیری ۱۱۳ نفر وجود داشته و خوشبختانه کاهش ۶ درصدی در این زمینه را شاهد بوده‌ایم . برابر بررسی‌های به‌عمل‌آمده انگیزه‌های بازیگوشی ، روحیه تهاجمی و پرخاشگرانه ، مسابقه نشانه‌گیری ، احساس پیروزی و غلبه، مورد تشویق قرار گرفتن از سوی دیگران و خودنمایی ، کمبود محیط‌های تفریحی و ورزشی ، محرومیت‌ها و محدودیت‌ها ، عدم آشنایی با اهمیت قطار در توسعه کشور ، ناآگاهی از عواقب سنگ‌پرانی به‌قطار، به‌عنوان مهم‌ترین عواقب ارتکاب این‌گونه اعمال از سوی کودکان و نوجوانان ساکن در حاشیه خطوط ریلی محسوب می‌شود .

    فرمانده پلیس راه‌آهن کشور عنوان کرد : ضعف کنترل‌های فیزیکی و اجتماعی و پاسخ به انگیزه‌های محیطی در بروز رفتار سنگ‌پرانی به‌قطار بی‌تأثیر نبوده و عواملی چون عدم حصار کشی مناسب در اطراف خطوط ریلی ، در دسترس بودن قطار، تنفر از قطار به خاطر ایجاد سروصدا و بر هم زدن آرامش در ساعات مختلف شبانه‌روز ، عدم امکان توقف فوری و برخورد با عوامل سنگ‌پران موجب بروز چنین اعمالی از سوی گروه سنی هدف افراد ۱۵ تا ۱۶ سال ساکن در حاشیه خطوط ریلی است .




    مطالب مرتبط

    پیش‌بینی می‌شود با رفع موانع حضور گمرک در بندر خشک ریلی آپرین ، میزان حمل‌ونقل ریلی در بخش بین‌الملل شامل صادرات ، واردات و ترانزیت با ادامه روند روبه‌رشد جهش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران