در حال بارگذاری ...

افتتاح فاز نخست بندر چابهار پس از انتخابات


فاز سوم بندر شهید رجایی نیازمند سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری است و فاز دوم آن به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به افتتاح فاز نخست بندر چابهار بعد از انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد و گفت : افتتاح این بندر با حضور مقامات کشورهای منطقه برگزار خواهد شد .

محمد سعید نژاد در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار داشت : هم اکنون بهره برداران ارزیابی کیفی شده‌اند و ظرف یک یا دو هفته آینده درخواست ارائه قیمت پیشنهادی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و پیمانکار نهایی پس از ارزیابی قیمت پیشنهادی انتخاب می‌شود .

وی با بیان اینکه «انتخاب پیمانکار این پروژه کار سخت و حساسی است» گفت : زیرا درآن‌واحد سرمایه‌گذار خارجی باید در کنار اوپراتور داخلی قرار گیرد . از این رو فرایند تبدیل شدن نتیجه کار این دو به ارائه یک کار مشترک ایرانی- خارجی زمان بر بوده و به همین خاطر فرایند ارزیابی به همین دلیل طولانی تر شد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه بیان داشت : در چابهار بخشی از سرمایه گذاری توسط  سازمان بنادر و دریانوردی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار تحت قراردادی با قرارگاه انجام گرفته ، همچنین ۴۰۳ میلیون دلار به طور مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر و ۱۵۰ میلیون دلار تحت قرار داد میان سازمان و طرف هندی و ۸۵ میلیون دیگر نیز در قالب قرارداد بین ایران و هند به صورت BOT انجا گرفته است  که مجموع آن به  حدود ۸۵۰ میلیون دلار می رسد .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وجود شرکت های داخلی و خارجی در کنار هم در بندر شهید رجایی فرآیند انتخاب اپراتور فاز اول این بندر را طولانی کرد، افزود : فاز سوم بندر شهید رجایی نیازمند سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری است و فاز دوم آن به سرمایه گذاری زیادی نیاز ندارد.

 

 

سعید نژاد با اشاره به زمان افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت: افتتاح این بندر قرار بود با حضور مقامات ارشد کشورهای منطقه انجام شود که طبیعتا نیاز به زمان بندی و برنامه ریزی داشت اما با توجه به مقارن شدن این مراسم با انتخابات ریاست جمهوری به نظر می رسد بهترین تصمیم موکول کردن این مراسم به بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود . چابهار آماده بهره‌برداری است و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد ، بخشی از تجهیزات از محل وجوه نام برده خریداری شده ، بخشی دیگر در حال خرید و انتقال و بخشی دیگر در مرحله انعقاد قرار داد قرار دارند . لذا فرایند خرید ما تا پایان سال طول خواهد کشید .

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات سازمان بنادر در خصوص همکاری با گمرک برای تشکیل پنجره واحد بیان داشت : خوشبختانه هم اکنون با سیستم کنترل از راه دور و ترخیص از راه‌ دور که به صورت مشترک بین سازمان بنادر و گمرک شکل گرفته این سامانه هم اکنون در دسترس همگان قرار دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه‌های تحت اختیار گمرک از این امکانات بهره مند شوند . سازمان بنادر و گمرک با مبادله اسناد میان خود این فرایند را تکمیل می کنند و صاحبان کالا با مراجعه به گمرک می توانند اقدام به ترخیص کالای خود کنند .

سعید نژاد با اشاره به اخباری مبنی بر خروج شرکت یانگ‌مینگ از بنادر ایران تصریح کرد : طی یک ماه اخیر هیچ یکی از خطوط کشتیرانی اطلاعیه‌ای مبنی بر خودداری از ورود به بنادر ایران اعلام نکرده است و هم اکنون ۱۸ خط کشتیرانی در بنادر ایران حضور دارند .

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر میزان روند پیشرفت اقدامات در فعال سازی کریدور حمل‌ونقل بین المللی چابهار گفت : هم اکنون مراحل قانونی این کریدور در دو کشور هندوستان و افغانستان طی شده و ایران نیز در حال طی کردن همین مراحل است که امیدواریم در ماه جاری اجلاس سه جانبه‌ای را با حضور مقامات سه کشور در تهران و چابهار برگزار کنیم تا این کریدور هرچه زودتر فعال شود .  




مطالب مرتبط

یدک‌کش‌ها رکن اساسی عملیات پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی به بنادر دارند و تعمیرات و آماده‌سازی آن‌ها از مهم‌ترین امور حفظ توان عملیاتی به شمار می‌رود .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دومین نشست تخصصی مناطق ویژه اقتصادی بندری ، با هدف تدوین اهداف و برنامه های اجرایی سال ۱۴۰۳ ، در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید ...

|

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان مرجع دریایی کشور شناخته می‌شود و این مهم در روح کنوانسیون‌های بین‌المللی که جمهوری اسلامی به آن‌ محلق شده نیز مشهود بوده و وظایفی به عنوان کشور صاحب بندر و پرچم برعهده دارد .

|

پروژه عملیات اجرایی پسکرانه بندر شهید رجایی از ابتدای شهریور ماه سال گذشته با اعتباری معادل ۶۵ هزار میلیون ریال مدنظر قرار گرفت و طرح جامع اراضی تهیه و زون‌بندی آن مشخص شد .

|

در راستای ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور چندین نشست و همایش برگزار شده است و در سفر آتی هیات دولت به استان هرمزگان ، عملیات اجرایی بخش زیادی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری که سال‌ها دچار وقفه شده بود ، آغاز خواهد شد .

|

نظرات کاربران