در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • زنگ خطری دیگر برای ترانزیت ایران


    CPEC بخشی از پروژه جهانی چین ، «یک کمربند ، یک جاده» (OBOR) است که چین را به آسیای مرکزی ، خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند .

    بندر گوادر در کشور پاکستان ، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بندر چابهار با سرمایه‌گذاری‌ کلان چین در حال توسعه است . توسعه بندر گوادر بخشی از پروژه عظیم کریدور اقتصادی چین - پاکستان CPEC است که با سرمایه‌گذاری در حدود ۴۶ میلیارد دلار در حال انجام است . کریدور اقتصادی چین - پاکستان یک برنامه ۱۵ ساله است و در ۴ فاز (۲۰۱۸  برداشت اولیه ، ۲۰۲۰ کوتاه مدت ؛ ۲۰۲۵ میان مدت و ۲۰۳۰ بلند مدت) اجرا خواهد شد .

    هدف اصلی پروژه CPEC ، توسعه استان‌های غربی کشور چین است . از طریق پاکستان ، چین هم می‌تواند واردات انرژی خود از خاورمیانه را تسهیل کند و هم می‌تواند مسیرکوتاه‌تری برای صادرات محصولات خود به خلیج‌فارس و از آن‌جا به اروپا پیدا کند . با این کریدور ، چین به آب‌های آزاد نزدیک‌تر می‌شود . بندر گوادر به عنوان محور اصلی این کریدور عمل می‌کند و قرار است تا پایان طرح به ظرفیت سالیانه ۴۰۰ میلیون تن کالا در سال دست یابد .

    هم‌چنین CPEC بخشی از پروژه جهانی چین ، «یک کمربند ، یک جاده» (OBOR) است که چین را به آسیای مرکزی ، خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند .

    با توجه به این تحولات، باید استراتژی جدیدی برای چابهار اندیشید . ۱۳ سال از اولین توافقنامه با هند برای توسعه این بندر می‌گذرد و هنوز شاهد سرمایه‌گذاری قابل توجهی توسط هند در این بندر نبوده‌ایم . باید اندیشید که آیا طرف هندی قادر به انجام تعهدات خود هست یا باید با کشورهای دیگری برای جذب سرمایه جهت توسعه زیرساخت‌ها مذاکره کرد .

    درباره توسعه بندر گوادر و پروژه «یک کمربند ، یک جاده» نیز باید تصمیم گرفت که آیا بندر گوادر را باید به چشم یک رقیب نگریست یا می‌توان با اتصال بندر چابهار به گوادر و تعریف نقشی برای چابهار در "یک کمربند، یک جاده"، از سرمایه‌گذاری‌های کلان این پروژه بهره برد ؟

     

     

    نگارنده : بابک بقایی ؛ کارشناس معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی




    مطالب مرتبط

    جزئیات آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور

    جزئیات آیین‌نامه ستاد مراکز لجستیک کشور

    مصوبات ستاد مراکز لجستیک از تاریخ تصویب آیین‌نامه به‌موجب تفویض اختیارات قانونی شورایعالی هماهنگی ترابری کشور ، برای کلیه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط لازم‌الاجراست .

    |

    برگزاری نخستین نشست نمایندگان استانی معاونت حمل‌ونقل در سال ۹۷

    برگزاری نخستین نشست نمایندگان استانی معاونت حمل‌ونقل در سال ۹۷

    نمایندگان باید به ارتقا کیفی وضعیت تخصصی، فردی و توانمندی‌های حرفه‌ای خود اهمیت دهند . این موارد علاوه بر به‌روزرسانی اطلاعات در حوزه حمل‌ونقل، شامل رسیدگی به وضعیت سلامت و ارتقا توانایی‌های حرفه‌ای در زمینه‌های زبان‌های خارجی بین‌المللی و فناوری اطلاعات نیز می‌شود .

    |

    تشریح ماموریت‌ها و اهم اقدامات معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

    تشریح ماموریت‌ها و اهم اقدامات معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

    هماهنگی با بنادر ، راه آهن ، سازمان راهداری ، گمرک ، وزارتخانه‌های صمت ( صنعت، معدن وتجارت)، جهاد کشاورزی و بسیاری دستگاه‌های دیگر ضروری می‌شود که مبنای تشکیل معاونت حمل‌و‌نقل نیز پر کردن این خلاها و پیگیری موضوعات این‌چنین بود .

    |

    معرفی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه

    معرفی دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه

    در حوزه ترانزیت ذی‌نفعان بسیاری در گیر هستند و شاید مهم‌ترین دستاورد این دفتر همسو کردن ذی‌نفعان حوزه ترانزیت و اهمیت بخشیدن این موضوع بوده است ؛ زیرا نمی‌توان بهبود حاصل‌شده در ترانزیت جاده‌ای و ریلی را صرفا به فعالیت معاونت حمل‌ونقل مرتبط نمود و تمامی ذینفعان در این ...

    |

    پیشنهاد مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان توسط ایران

    پیشنهاد مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان توسط ایران

    پاکستان همواره نگران نقش آفرینی هند در پروژه توسعه بندر چابهار ایران بوده است . این نگرانی ها پس از آن تشدید شد که ایران در ماه گذشته میلادی با انعقاد یک قرارداد اجاره ، اداره این بندر را به هندی ها واگذار کرد .

    |

    نظرات کاربران