در حال بارگذاری ...

شرکت های کشتیرانی چین به دنبال کنترل جاده ابریشم دریایی


به نظر می‌رسد سیاستمداران و سیاستگذاران حوزه لجستیک و حمل‌ونقل کشورمان بایستی نگاه و توجهی جدی به پروژه «یک کمربند، یک جاده» (OBOR) چین داشته باشند و تلاش کنند با توجه به روابط خوب کشورمان با چین، نقشی فعالانه و موثر در این پروژه داشته باشند.

در دومین دهه از قرن ۲۱ میلادی ، شرکت‌های کشتیرانی (غالبا دولتی) چینی به‌منظور تسهیل لجستیک و جابجایی کالاهای چینی در سطح دنیا ، به شدت در حال سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در بنادر مختلف و مهم دنیا هستند . آنها این اقدام را با توجه به فرصتی که رکود اقتصاد جهانی و پیشرو بودن چین در جهانی‌سازی تجارت برایشان پیش آورده ، به خوبی در حال پیگیری و سرمایه‌گذاری هستند .

شرکت کشتیرانی چینی کاسکو (Cosco) و هولدینگ بین‌المللی بازرگانی چین (China Merchant Holdings International Co.)، دو شرکت برجسته کشتیرانی بین‌المللی دنیا هستند که در این زمینه فعال بوده و براساس استراتژی کلان چین ، به دنبال کنترل یکی از پرترافیک‌ترین و شلوغ‌ترین مسیرهای تجاری دنیا هستند. این مسیر تجاری که از چین شروع شده و پس از عبور از کانال سوئز به اروپا می‌رسد ، با نام "جاده ابریشم دریایی" شناخته می‌شود .

ابتکار "یک کمربند یک جاده" یک طرح استراتژیک کلان پرزیدنت شی جین‌پینگ با اعتباری حدود ۴ تریلیون دلار (۴۰۰۰ میلیارد دلار) است که در سال ۲۰۱۳ معرفی و رونمایی گردید و به دنبال اتصال زمینی و دریایی چین و اروپا می‌باشد .

در ژانویه ۲۰۱۷ ، بانک دولتی توسعه چین اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد دلار به شرکت کشتیرانی کاسکو اختصاص داد تا در جهت توسعه و گسترش فعالیت‌های لجستیک دریایی خود اقدام کند .

پکن در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) میزبان رویدادی بین‌المللی با عنوان "ابتکار جاده ابریشم" خواهد بود که رهبران ۲۰ کشور آسیایی ، اروپایی و آفریقایی [که در مسیر جاده ابریشم دریایی هستند] از جمله ولادیمیر پوتین و ترزا می در آن حضور خواهند یافت .

شرکت کاسکو و هولدینگ بازرگانی چین ، از ۲۰۱۰ تاکنون بالغ بر چهار میلیارد دلار را صرف خریدن بخشی از سهام ۲۱ شرکت از ۵۰ شرکت برتر اپراتوری بندری دنیا کرده‌اند. این سرمایه‌گذاری در کنار هزینه کردن ۴۰ میلیارد دلاری چین برای توسعه بنادر ساحلی خودش طی این سالها، باعث بردن گوی سبقت در سال‌های آتی توسط چینی‌ها در لجستیک دریایی خواهد شد.

 

 

شرکت کاسکو همچنین در بندر سیاتل آمریکا، بندر وادوی ایتالیا و بندر پیرائوس یونان سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی کرده است. به عنوان نمونه، سال گذشته این شرکت بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار برای خرید ۵۱ % از سهام اپراتور بندری پیرائوس کرد و همچنین طبق موافقنامه جدیدی ۳۰۰ میلیون دلار دیگر را برای خرید ۱۵ % دیگر از این سهام سرمایه‌گذاری خواهد کرد. طبق اعلام شرکت کاسکو، اپراتور بندری پیرائوس یکی از بهترین واحدهای بندری این شرکت در سطح دنیا با رشدی بالغ بر ۱۴ % (نسبت به عملکرد سال گذشته) بوده است.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری خارجی چین (China Overseas) از سال ۲۰۱۳ بیش از یک میلیارد دلار در پروژه‌های توسعه بندر گوادر پاکستان شامل ایجاد ترمینال‌های بندری و تاسیسات شناور گازی سرمایه‌گذاری کرده است.

اهمیت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بنادری همچون گوادر و پیرائوس در این است که این بنادر در وهله نخست اقدام به جابجایی و عملیات محموله‌های شرکت‌های چینی خواهند کرد و بنابراین با کنترل این بنادر، می‌توانند به نوعی فعالیت سایر خطوط کشتیرانی (غیر چینی) این مسیر را کنترل کنند.

از طرفی دیگر، هولدینگ بازرگانی چین در سال ۲۰۱۲ با صرف ۱۸۵ میلیون دلار اقدام به خرید ۲۳.۵% از سهام بندر Red Sea در کشور جیبوتی (واقع در جنوب کانال سوئز) کرد. این بندر همچنین به عنوان نخستین پایگاه خارجی نیروی دریایی چین عمل کرده و به این ترتیب باعث کنترل و دسترسی چین بر ترافیک دریایی بین آسیا و اروپا می‌شود.

به نظر می‌رسد سیاستمداران و سیاستگذاران حوزه لجستیک و حمل‌ونقل کشورمان بایستی نگاه و توجهی جدی به پروژه «یک کمربند، یک جاده» (OBOR) چین داشته باشند و تلاش کنند با توجه به روابط خوب کشورمان با چین، نقشی فعالانه و موثر در این پروژه داشته باشند.

مبادا که کورسوهای باقیمانده از مزیت‌های لجستیکی و ترانزیتی کشورمان هم با غفلت و کوتاهی‌مان، از بین رفته و خاموش شوند.




مطالب مرتبط

پیش‌بینی می‌شود آمریکای شمالی ، خاورمیانه و آسیا به ترتیب میزان رشد بالاتر از ۳.۶، ۳.۵ و ۳.۴ را تجربه کنند؛ اما آمریکای جنوبی با ۲.۶ درصد رشد صادرات کندتر و اروپا با ۱.۵ درصد نسبت به میانگین سالانه ۲.۶ درصدی نسبت به سایر کشور‌ها عقب می‌ماند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، ششمین نشست هیات اندیشه ورز جامعه دریایی و بندری با حضور مجتبی خوش نیت ، رئیس دبیرخانه و دبیر شورای مطالعات و سیاست‌های ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، دریای سرخ که بحران آن طی سه ماه اخیر افکار عمومی جامعه دریایی و اکثر مردم جهان را به خود جلب کرده است ، پیش از این اگر چه عبور و ...

|

با توجه به موقعیت استراتژیک کشور ایران و دارا بودن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور باید از فرصت دریا و سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل دریایی در مبادلات تجاری جهان بعنوان یک نعمت و موهبت الهی به خوبی بهره برداری کنیم و نسبت به فعال سازی صنایع در بخش انرژی ، شیلاتی ، ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، علیرضا چشم جهان کارشناس ارشد لجستیک دریایی و بندری در همایش اقتصاد دریامحور که به همت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ...

|

نظرات کاربران