در حال بارگذاری ...

ورود هواپیماهای جدید ، ضامن اشتغالزایی حمل و نقل


طبق برآوردهای صورت گرفته ایران چند صد خلبان متخصص و آماده به کار دارد که به دلیل نبودن ناوگان لازم در کشور یا مجبور به بیکار ماندن شده‌اند یا با برخی از ایرلاین‌های خارجی منطقه کار می‌کنند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، از بین بردن معضل بیکاری و ایجاد فضای تازه برای اشتغال نیروهای متخصص در حالی به عنوان یکی از اولویت‌های دولت یازدهم در طول سال‌های گذشته مطرح بوده که به نظر می‌رسد با نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر انقلاب با محوریت تولید و اشتغال این امید افزایش یافته تا در ماه‌های آینده برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با سرعت بیشتری اجرایی شود .

یکی از بخش‌هایی که به عنوان پایه‌های اقتصادی ایران پس از اجرایی شدن برجام مطرح شده و توانسته امیدهای زیادی برای تغییر به وجود بیاورد ، صنعت حمل و نقل هوایی ایران بوده است . این بخش که در طول چند دهه تحریم مداوم از سوی کشورهای خارجی به طور خاص ایالات متحده آمریکا توانسته حیات خود را ادامه دهد و به نوعی اقتصاد مقاومتی را برای دوران طولانی در این صنعت بسیار مهم حفظ کرده است .

با عبور از سال‌های سخت تحریم ، صنعت هوایی ایران توانست با به سرانجام رساندن مذاکراتی طولانی ، شرایط را برای خرید حدود ۲۰۰ فروند هواپیما فراهم کند . هواپیماهایی که ۱۰۰ فروند آن را ایرباس تحویل خواهد داد ، ۸۰ فروند را بوئینگ به ایران ایر می‌دهد و به احتمال زیاد ۲۰ هواپیما نیز از شرکت هواپیماسازی ATR ایتالیا خریداری می‌شود.

تاکنون دو فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران به ناوگان کشور اضافه شده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی نیز چند هواپیمای دیگر از سوی ایرباس به ایران تحویل شود. موضوعی که هرچند در نگاه نخست تنها به نوسازی ناوگان فرسوده هواپیمایی کشور اختصاص می‌یابد اما در عمل توانایی تاثیرگذاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی را خواهد داشت .

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که ورود هواپیماهای جدید به ایران می‌تواند در آن تغییرات جدی به وجود بیاورد ، بحث اشتغال‌زایی و به کارگیری توان نیروهای متخصص داخلی در این عرصه خواهد بود . طبق برآوردهای صورت گرفته ایران چند صد خلبان متخصص و آماده به کار دارد که به دلیل نبودن ناوگان لازم در کشور یا مجبور به بیکار ماندن شده‌اند یا با برخی از ایرلاین‌های خارجی منطقه کار می‌کنند .

صرف ورود هواپیماهای جدید به ایران این امکان را به وجود می‌آورد که لااقل بخشی از این نیروهای متخصص در حوزه‌های جدید مشغول به کار شوند و از این رو بحث اشتغالزایی برای نیروهای فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار در این حوزه خاص، مقدمات اجرایی ابتدایی خود را طی کند .

در کنار خلبانان ، ورود هر فروند هواپیمای جدید به ایران ، طبق برآوردهای وزارت راه و شهرسازی ، ۴۰ شغل جدید ایجاد می‌کند . شغل‌هایی که چه در عرصه مهمانداری و خدمات پرواز ، چه در بخش‌های نگهداری و حفظ هواپیماها و چه در خدمات فرودگاهی فعال خواهند شد . اگر به این موضوع ،‌ بحث شغل‌های غیر مستقیم به وجود آمده در عرصه توریسم و گردشگری و البته بحث‌های تجاری و اقتصادی را نیز اضافه کنیم مشخص می‌شود قراردادهای جدید ایران تا چه اندازه توان تاثیرگذاری در اشتغال‌زایی را خواهند داشت .

برآورد ابتدایی مشخص می‌شود تنها اجرایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ایران با شرکت ایرباس ، حدود ۴ هزار شغل مستقیم در عرصه هوایی ایران به وجود می‌آورد که این موضوع با اضافه شدن هواپیماهایی که از طریق دیگر قراردادها و ایرلاین‌های فعال ایرانی نهایی می‌شوند ، با قدرت بیشتری کار خود را ادامه خواهد داد . صنعت هوایی ایران در طول سال‌های گذشته توانسته با توان متخصصان داخلی خود هجمه سنگین تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند و به حیات خود ادامه دهد و اجرای قراردادهای جدید ، فضای قابل توجهی را در اختیار این متخصصان برای عرض اندام در بازارهای بین‌المللی به وجود خواهد آورد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی در خصوص انتشار خبری به نقل از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر افزایش قیمت ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، تعیین نرخ حق توقف ناوگان حمل کالای جاده‌ای وظیفه کدام ارگان ، سازمان یا شخصی است ؟ وزارت راه و شهرسازی ، سازمان راهداری یا ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اهم دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه‌های ساخت‌ ، توسعه و نگهداری زیربناهای حمل‌ و نقل جاده‌ای ، ایمنی ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری سازی و تشکل های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اختتامیه همایش اقتصاد دریامحور گفت : باید ...

|

افزایش عوارض مذکور ، هیچ‌گونه بار تورمی نداشته و منجر به رشد تورم نمی‌شود و صرفا محدود به کالاهای ترانزیتی است که از قلمروی کشور عبور می‌کنند .

|

نظرات کاربران