در حال بارگذاری ...
  • عملکرد ۳ ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ و نقل جاده‌ای


    میزان ترانزیت جاده ای در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه بطور متوسط سالیانه ۱۲ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سه سال مشابه ( ۹ میلیون تن) ۲۳۵ درصد رشد داشته است .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ،‌ احداث ۵۴۹۶ کیلومتر زیرساخت جاده‌ای شامل ۲۱۶ کیلومتر آزاد راه، ۲۵۱۱ کیلومتر بزرگراه و ۲۷۶۹  کیلومتر راه  اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان ۵۸۵۰ کیلومتر به علاوه اقدام در جهت تامین مالی احداث و تجهیز ۲۹ پروژه آزادراهی و ۲۰ پروژه بزرگراهی، دستیابی به متوسط پیشرفت فیزیکی آزادراه تهران-شمال به۲/۵ درصد در سال، طرح نصب و راه‌اندازی ۱۸۸۰ سامانه کنترل عبور و مرور و افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بخشی از مهمترین اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته به شمار می‌رود .

    حمل‌ونقل جاده‌ای همواره بیشترین سهم در بین سایر شقوق حمل‌ونقل را به خود اختصاص می‌دهد و این وزارتخانه و سازمان‌های تابعه همچون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همراه ادارات کل استانی بخش مهمی از توجه و تمرکز خود را بر وضعیت ساخت و نگهداری جاده‌ها معطوف می‌کنند. دولت یازدهم طی سه سال گذشته توانست رکوردهای قابل توجهی در زمینه جذب سرمایه برای توسعه آزادراه‌ها، روکش و نگهداری راه‌ها ثبت کند و در کاهش تلفات ناشی از حوادث جاده‌ای نیز به نتایج قابل توجهی برسد .

    اهتمام وزارت راه و شهرسازی در تکمیل طرح‌های جاده‌ای اقتصاد مقاومتی

    یکی دیگر از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری در قالب طرح‌ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی است. در این زمینه می‌توان به بهره‌برداری از ۱۲۱ کیلومتر آزادراه با اعتباری بالغ بر ۸،۷۱۸ میلیارد ریال، بهره‌برداری از ۷۸۲ کیلومتر بزرگراه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و ۲۹۱ کیلومتر توسط ادارات کل راه و شهرسازی استانها جمعاً با اعتباری بالغ بر ۲۲،۰۷۰ میلیارد ریال، بهره برداری از ۴۵ کیلومتر راه اصلی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اعتباری بالغ بر ۱،۳۵۰ میلیارد ریال نام برد .

    در مرحله اول با نگاهی به اهم اقدامات و دستاوردهای  وزارت راه و شهرسازی در  دولت یازدهم در بخش توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی‌‌ها می‌توان به احداث ۵۴۹۶ کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۲۱۶ کیلومتر آزاد راه، ۲۵۱۱ کیلومتر بزرگراه و ۲۷۶۹  کیلومتر راه  اصلی و احداث و ساخت راه‌های روستایی به میزان ۵۸۵۰ کیلومتر، بهسازی و آسفالت ۱۰،۳۶۷ کیلومتر راه روستایی و فرعی وافزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد و  ایجاد و بهره‌برداری از ۱۴۶ مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های کشور اشاره کرد.

     

     

    برنامه‌‌های بهبود سطح کمی و کیفی‌ایمنی حوزه حمل‌ونقل مانند انتشار طرح جامع حمل و نقل کشور، حذف و اصلاح تعداد ۱۹۳۲ نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راه‌های شریانی،  عقد قرارداد نصب و راه‌اندازی ۱۸۷۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی کشور که از این تعداد به میزان ۵۰۰ سامانه در محورهای مهم کشور( تهران- قم، قم - اصفهان ، تهران- ساوه و ... ) به بهره برداری رسیده است طی این سه سال به کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی کمک شایانی کرده است.

    تامین مالی پروژ ه های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی

    وزارت راه و شهرسازی طی سه سال  اخیر در خصوص فرآیند تامین مالی احداث پروژه های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی به استناد قانون مشارکت عمومی و خصوصی جهت احداث و تجهیز ۲۹ پروژه آزادراهی به طول تقریبی ۴۱۸۹ کیلومتر با حجم سرمایه گذاری داخلی به  ارزش تقریبی۲۷۰ هزار میلیارد ریال اقدام کرده است.

    از طرف دیگر در خصوص فرآیند تامین مالی به روش BOT برای ۲۰ پروژه تبدیل بزرگراه به آزادراه به طول تقریبی ۳۴۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۷۰۰۰ میلیارد تومان شامل انتشار فراخوان، انتخاب سرمایه‌گذار، مذاکره با سرمایه‌گذار و تنظیم متن تفاهم نامه همکاری جهت امضاء طرفین اقدامات قابل توجهی در دستور کار خود قرار داده است.

    جزئیات وضعیت سرمایه‌گذاری طرح‌های حمل‌ونقلی به شرح ذیل می‌باشد:

    در طول ۳ سال اخیر (بر اساس قانون احداث پروژه‌های عمرانی حوزه راه ‌و شهرسازی) تعداد ۲۸ پروژه آزادراهی به‌طول تقریبی ۴۰۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۳۴۰,۰۰۰ میلیارد ریال و ۲۰پروژه بزرگراهی (با هدف تبدیل به آزادراه) به‌طول تقریبی ۳۴۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۵۶.۰۰۰ میلیارد ریال با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در دستورکار این وزارت قرار گرفته که در این بین برای ۱۰ پروژه به ارزش تقریبی ۱۵۳,۰۰۰ میلیارد ریال تفاهم‌نامه با متقاضیان سرمایه‌گذاری منعقد و برای ۷ پروژه به ارزش تقریبی ۱۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال مصوبه از هیأت محترم دولت اخذ گردیده که مراحل انعقاد قرارداد را طی می‌نمایند. در این راستا؛ وزارت متبوع موفق به انعقاد قرارداد برای پروژه‌هایی (شامل آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان- با شرکت آتیه صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشور- و کرمان به بندرعباس- با گروه علوی کرمان-) به ارزش بیش از ۴۵,۰۰۰ میلیارد ریال‌ گردیده است. وزارت به‌منظور احداث و تکمیل کریدور شماره ۱۰ جاده‌ای (مصوب در سازمان برنامه و بودجه کشور) سند همکاری بین‌المللی (Framework Agreement) را با شرکت آناس ایتالیا از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی(ره) به‌طول تقریبی ۱۲۰۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار منعقد نمود و هم‌اکنون طرفین در حال تبادل اطلاعات موردنظر جهت تدوین مدل نهایی حقوقی و اقتصادی می‌باشند. همچنین تفاهم‌نامه و مجوزهای حاکمیتی برای پروژه آزادراه همدان– کرمانشاه به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر و ارزش تقریبی ۱ میلیارد یورو نیز اخذ گردیده و مذاکرات قراردادی آن (با شرکت‌های کولونای و کالیدونا) در دست اقدام است.

     

     

    پس از بازبینی تصویب آیین‌نامه اجرایی جدید ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۹۳ این وزارت تأمین مالی ۱۵ پروژه راه اصلی و خرید مواد اولیه از جمله ۲ میلیون تن سیمان، ۵۲۶ هزار تن آرماتور و بیش از ۱۴۱ هزار تن ریل برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در پیش روی خود قرار داده و پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان برنامه و بودجه و هیأت محترم وزیران هم‌اکنون برای دو پروژه محور سمنان به فیروزکوه و خرید ۲ میلیون تن سیمان مراحل انعقاد قرارداد به ارزش تقریبی ۲,۹۰۰ میلیارد ریال در حال نهایی شدن می‌باشد.

    توسعه زیربناهای حمل و نقل

    باتوجه به تاکیدات معظم له در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای‌کلی برنامه ششم، این وزارتخانه نسبت به تعریف کریدور های توسعه ای بخش حمل ونقل با اهداف توسعه ترانزیت از طریق تقویت اتصال مرزهای زمینی و دریایی، اقدام نموده است. بر این اساس ۱۰ کریدورجاده‌ای به طول ۱۷،۳۳۹ کیلومترتعریف شده است که ۸،۲۵۹ کیلومتر آن خاتمه یافته و ۴،۳۰۲ کیلومتر آن واگذار نگردیده  و۴،۷۷۸ کیلومتر آن در دست اجرا است.

    تکمیل آزاد راه تهران ـ شمال از جمله اولویتهای این دولت بوده که با هدف مدیریت عملیاتی وکارآمد بر این پروژه و هماهنگی کامل موجود فی مابین وزارت راه  و شهرسازی و بنیاد مستضعفان ، سال ۱۴۰۰ برای بهره برداری کامل از این آزاد راه هدف‌گذاری گردیده است. ‌برای تکمیل قطعات یک و دو و سه با  مشارکت بنیاد فرآیند تامین مالی در دست اقدام بوده و با شرکت‌هایی از کره جنوبی و چین مذاکراتی صورت گرفته شرکت‌های مذکور آمادگی خود را اعلام و حتی در این زمینه تفاهم نامه همکاری با شرکت دوو از کره جنوبی منعقد شده است. با توجه به اقدامات فوق عملیات اجرایی آزادراه موصوف به صورت جدی پیگیری شده بطوریکه پیشرفت فیزیکی آن از ۰/۱۶ درصد به ۲/۵ درصد درسال جاری رسیده است.

    مبادله موافقتنامه‌های بین المللی در راستای توسعه ترانزیت و ارتقاء موقعیت ژئوپولیتیک کشور

    وزارت راه و شهرسازی دارای بیش از ۱۲۰ موافقتنامه دو وچند جانبه بین المللی و  بیش از ۶۰ کنوانسیون بین‌المللی در  شقوق مختلف حوزه‌های حمل ونقل و ترانزیت می‌باشد. تعداد موافقتنامه‌های دو جانبه در کلیه شقوق حمل ونقل به ترتیب شامل؛ دریایی۳۶، هوایی ۵۱، جاده‌ای ۳۵، ریلی۳ موافقتنامه می‌باشد.در حوزه موافقتنامه های  بین‌المللی چند جانبه ترکیبی و ترانزیتی نیز وزارتخانه تا کنون۱۰ موافقتنامه به امضا وتصویب رسانیده است. از ابتدای آغاز فعالیتهای دولت یازدهم و در راستای ارتقاء سطح فعالیتهای حمل ونقل وترانزیت با کشورهای هدف موافقتنامه های ترانزیتی و ترکیبی ذیل به ترتیب امضاء و نهایی (آماده امضاء) گردیده است :

     

     

        موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران- هند- افغانستان :

    این موافقتنامه که اخیراً در تهران به امضاء روسای جمهور سه کشور رسید یکی از اسناد بین‌المللی استراتژیک بین سه کشور است. نقطه ثقل این کریدور بندر چابهار می‌باشد. براساس بند ۹ این موافقتنامه مقرر است اولین اجلاس وزرای حمل ونقل سه کشور در چابهار به منظور اجرایی کردن این سند در آینده نزدیک برگزار گردد. این سند تسهیلات لازم را برای تجار افغانستان به منظور تجارت کالا از هند به افغانستان و همچنین ترانزیت کالا از هند به افغانستان  و آسیای مرکزی از قلمرو کشورمان فراهم خواهد نمود. با توجه به سرمایه گذاریهایی که مقرر است توسط طرف هندی در چابهار صورت گیرد و با عنایت به طرح توسعه بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی در چابهار و ارتقای ظرفیت پذیرش ناوگان دریایی در این بندر پیش بینی می شود ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر چابهار به ۱۰ میلیون تن برسد.

        موافقتنامه حمل ونقل ترکیبی اتصال خلیج فارس-دریای عمان( فیمابین کشورهای جمهوری اسلامی ایران-آذربایجان-ارمنستان- گرجستان- بلغارستان- یونان)

        موافقتنامه چهارجانبه جمهوری اسلامی ایران-عمان-ترکمنستان-ازبکستان.

    نوسازی ناوگان های جاده ای با اخذ مصوبه ۲.۵ میلیارد دلاری از شورای اقتصاد

    مطابق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر  (با موضوع صرفه جویی در مصرف سوخت) وزارت راه و شهرسازی پس از تهیه گزارشهای توجیهی و جلسات کارشناسی موفق به اخذ دو مصوبه در حوزه ریلی (به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار) و حوزه نوسازی ناوگان جاده ای (به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار)  از شورای اقتصاد گردید و هم‌اکنون فرایند مذاکرات و انعقاد قراردادهای مورد نیاز با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت جهت عملیاتی نمودن این ظرفیتها در دست اقدام است.​

    ارتقاء ایمنی جاده‌ای و کاهش تصادفات

    تصادفات رانندگی همواره یکی از دغدغه های اصلی کشورها بوده و با توجه به میزان مرگ و میر و جراحات ناشی از آن، یکی از چالشهای اصلی مسئولان و مردم محسوب می گردد. بر اساس مطالعات اقتصادی صورت گرفته میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی، با توجه به حدود ۱۶،۰۰۰ نفر کشته و ۵۰۰.۰۰۰ مصدوم ناشی از آن، سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌گردد که این میزان در حدود ۶% از تولید ناخالص داخلی کشور است و طبق آمار وزارت بهداشت، حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور به شمار می رود.

     

     

    مجموعه اقدامات وزارت راه‌ و شهرسازی در دو حوزه مهندسی و مدیریت ایمنی برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های ناشی از آن در حوزه شبکه راه‌های برون‌شهری به شرح ذیل می‌باشد:

    الف- مهندسی ایمنی- وزارت راه‌وشهرسازی مسئولیت اصلی مهندسی ایمنی شبکه راههای برون‌شهری را بر عهده دارد. ودر این راستا اقدامات گسترده ای به ترتیب زیر انجام شده است:

    ۱-تجهیز مرکز مدیریت راههای کشور به بیش از ۱۷۰۰تردد شمار با پوشش کامل شبکه راههای شریانی، بیش از ۶۵۰ دوربین­نظارت تصویری با پوشش مقاطع بحرانی شبکه راهها و بیش از ۷۰۰ دوربین­ کنترل و ثبت تخلفات رانندگی.

    ۲-طرح نصب و راه‌اندازی ۱۸۸۰ سامانه کنترل عبور و مرور در سطح شبکه راهها با پوشش کامل شبکه راه‌های شریانی کشور در دوره سه ساله(پایان طرح- انتهای بهار ۱۳۹۸)

    ۳-رفع و اصلاح (ایمن‌سازی) بیش از ده هزار  نقطه و مقطع پرتصادف

    ۴-اجرای سه مرحله ممیزی ایمنی شبکه راهها با هدف شناسایی نقاط و مقاطع با پتانسیل بالای تصادفات و اجرای طرح‌های پیشگیرانه بر اساس اولویت تعیین‌شده توسط تیم‌های مشاور ذیصلاح در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

    ۵-نصب ۱۹۵ دستگاه تابلوی پیام متغیر ( VMS ) و۴۹۶ تابلوی سرعت متغیر ( VSL )

    ۶-راه‌اندازی سامانه جامع اطلاع رسانی  ۱۴۱  و ایجاد سامانه جامع اطلاعات سوانح حمل‌ونقل

    ب- مدیریت ایمنی- در حال حاضر مدیریت عالی ایمنی و تصادفات رانندگی بر عهده وزارت راه‌وشهرسازی می‌باشد.

     

     

    ۱-فعال‌سازی کمیسیون ایمنی راههای کشور و برگزاری جلسات منظم ماهیانه - در دوره فعالیت یازدهم ، ۴۲ نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به ریاست وزیر راه‌وشهرسازی برگزار گردید.

    ۲-مدیریت یکپارچه ایمنی و تصادفات رانندگی با حمایت و پشتیبانی بالاترین مقامات اجرایی و قانون‌گذاری کشور

    ۳-همکاری موثر دستگاه‌ها (کمیسیون ایمنی راه‌های کشور) در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های ارتقای ایمنی

    ۴-مدیریت واحد آمار و اطالاعات تصادفات سامانه جامع حوادث حمل‌ونقل با هدف برنامه‌ریزی .

    ۵-برنامه‌ریزی برای ارتقای ایمنی و  مدیریت شبکه‌ راهها

    ۶-پیگیری ارتقای کیفیت تولید و استاندارد خودروهای تولید داخل

    ۷-ضرورت افزایش دقت آمارهای مربوط به تصادفات و تلفات رانندگی

    ۸-حمایت، پشتیبانی و برنامه ویژه برای اجرای طرح­های نیمه تمام عمرانی در توسعه و ایمنی شبکه‌ها

    ۹-جلب توجه ویژه مدیران در کلیه سطوح ملی و استانی به چالش ایمنی و تصادفات رانندگی- بصورت ویژه مسئولیت کمیسیون ایمنی راهها در سطح استان‌ها به استانداران ابلاغ و پیگیری ایمنی در سطح ملی و استانی بصورت پیوسته برنامه‌ریزی و پیگیری می‌گردد.

    ​اهم مصوبات و برنامه‌های کمیسیون ایمنی راه‌ها

    کمیسیون ایمنی راه‌ها در دولت یازدهم با توجه به اهمیت دادن به حفظ جان مردم و ارج نهادن به مساله مسئولت اجتماعی همواره با حضور تمام دست اندرکاران از سایر دستگاه ها ذی ربط به ویژه حضور مستمر وزیر راه و شهرسازی در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شده  و در همین راستا دفتر این کمیسیون با دقت و تلاش فراوان تمام مصوبات را از کمیسیون های استانی پیگیری و مطالبه کرده تا تمام اهداف دولت  در حوزه ایمنی تحقق یابد. در زیر مهمترین مصوبات و برنامه های کمیسیون ایمنی راه‌ها به ترتیب ذکر شده است :

        تهیه برنامه اجرایی ارتقای ایمنی حمل ونقل ایران(در دست انجام)؛

        تهیه و انتشار گزارش سیمای ملی ایمنی راه در ایران(گزارش به پیوست)؛

        تهیه وابلاغ دستور‌العمل شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پرتصادف؛

        تهیه وابلاغ سیاست‌ بکارگیری انواع حفاظ ایمنی در شبکه راهها؛

        برگزاری "همایش هفته ایمنی کودکان"، اردبیهشت ۱۳۹۴ همزمان با برگزاری مراسم در سطح بین‌المللی؛

        برگزاری "همایش هفته ایمنی راهها" همزمان با هفته حمل‌ونقل در آبان ۱۳۹۴؛

        ابلاغ اهم اقدامات استان‌ها برای سفرهای ایمن و راحت کاربران در سفرهای تابستانی و نوروزی؛

        سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح کشور در اجرای تکلیف قانونی برنامه پنجم توسعه؛

        تفاهم‌نامه با پلیس در زمینه افزایش دوربین‌های کنترل سرعت و نظارت تصویری در جاده‌های کشور؛

        تعدیل و متناسب‌سازی جرایم تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی؛

        بررسی حوادث مهم و تصادفات شدید رانندگی- بصورت مستمر با همکاری تیم مشاور دانشگاهی در دست انجام است.

        تدوین، مدیریت و هماهنگی اجرای طرح‌های ویژه سفرهای نوروزی و تابستانی و ... ؛

        پیگیری و برنامه‌ریزی نظارت بیشتر و موثرتر بر عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی

     

     

        فعال‌سازی کارگروه آموزش و فرهنگ ترافیک

        فعال‌سازی کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل در استا‌نها

        برگزاری همایش"دهه ایمنی حمل‌ونقل و مسؤولیت‌های ما" برای نخستین بار؛

        طرح فراخوان رفع نقص و دستکاری‌های احتمالی اتوبوس‌های اسکانیا؛

        ممنوعیت تردد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های تحت مالکیت سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای دولتی و نظامی بدون داشتن مجوزهای لازم با تأکید بر ایام نوروز؛

        طرح آشکارسازی وسایل نقلیه سنگین؛

        سیاست‌ بکارگیری انواع حفاظ ایمنی در شبکه راهها؛

        برگزاری "همایش هفته ایمنی کودکان"، اردبیهشت ۱۳۹۴ همزمان با برگزاری مراسم در سطح بین‌المللی

    افزایش سطح برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته به میزان ۹۱ درصد

    همچنین با تلاش گسترده ای که از بدو انقلاب اسلامی برای آبادانی روستاها گردید واقداماتی که بویژه در سالهای اخیر برای آسفالت راههای روستایی صورت گرفت، خوشبختانه ۹۱ درصد جمعیت روستایی کشور از راه روستایی آسفالته برخوردار گردیده‌اند و از ۳۸۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کمتر از ۷۰۰۰ روستای کم جمعیت و پراکنده فاقد راه آسفالت هستند.

    برنامه ریزی این وزارتخانه تا پایان این دوره دولت برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی با اولویت ۲۷۰۰ روستای بالای ۵۰ خانوار باقیمانده و مناطق مرزی و محروم می باشد.

    آخرین وضعیت راههای روستائی کشور

    در حال حاضر از ۲۱۴۴۶۷۸۳ نفر جمعیت روستایی کشور جمعاً ۱۹۵۴۶۸۱۶ نفر جمعیت روستایی معادل ۹۱/۱ درصد از راه آسفالته برخوردارند. از ۳۸۰۷۵ روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور تنها ۶۹۷۴ روستا فاقد راه آسفالته می باشند که تنها ۷/۷ درصد جمعیت روستاهای بالای ۲۰ خانوار را شامل می شوند و البته طول راه مورد نیاز این روستاها ۳۰۳۳۷ کیلومتر است.

    به علاوه در کشور۲۴۷۶۴ روستای بالای ۵۰ خانوار وجود دارد که از میان آنها فقط ۲۷۲۰ روستا با جمعیتی معادل ۱ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۵۵۳ نفر معادل ۵ درصد جمعیت روستایی کشور فاقد راه آسفالته هستند که نیاز به ۱۴۱۳۳ کیلومتر راه دارند که با برخورداری روستاهای باقیمانده بالای ۵۰ خانوار کشور سطح برخورداری به بیش از ۹۵ درصد می رسد.

     

     

    اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در دولت یازدهم نسبت به مدت مشابه دولت قبل

    در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه (سال های ۹۴-۱۳۹۲)، ۵۳۵۴ کیلومتر از انواع راه‌ها شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی توسعه یافته است که در مقایسه با سه سال مشابه (سال های ۹۱-۱۳۸۹) ۱۲/۴ درصد رشد داشته است. از این میزان ۲۱۶ کیلومتر آزادراه ، ۲۴۹۳ کیلومتر بزرگراه و ۲۶۴۵ کیلومتر راه اصلی احداث گردیده است.

    همچنین میزان روکش راه‌های شریانی( آزادراه و بزرگراه) طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه ۶۹۴۴ کیلومتر است که این مقدار نسبت به سه سال مشابه ( ۴۶۲۲)، ۵۰/۲ درصد رشد داشته است . به علاوه روکش راه های اصلی در سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه ۶۴۳۶ کیلومتر بوده که با رشد ۱۶درصدی نسبت به سه سال مشابه (۵۵۴۷ کیلومتر) همراه بوده است.

    رشد ۲۳/۵ درصدی ترانزیت جاده‌ای نسبت به مدت مشابه در دولت قبل

    میزان ترانزیت جاده ای در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه بطور متوسط سالیانه ۱۲ میلیون تن بوده است که در مقایسه با سه سال مشابه ( ۹ میلیون تن) ۲۳/۵ درصد رشد داشته است . همچنین متوسط سن  ناوگان حمل ونقل عمومی اتوبوس  در طی سه سال پایانی برنامه پنجم توسعه به ۱۰/۱۳  سال رسیده است که در مقایسه با عملکرد سه سال مشابه ۱۱ درصد کاهش داشته است.

    در پایان باید توجه داشت که وزارت راه و شهرسازی در دوره خشکسالی مالی کشور موفق به انجام این اقدامات شده است و با پیگیری‌های مستمر از دولت و مجلس در جهت به کارگیری تمام توان بخش خصوصی و غیردولتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی اقدام به جذب سرمایه و مشارکت در جهت توسعه زیرساختها و نگهداری راهها گام نهاده است تا علی رغم تمام مشکلات داخلی و خارجی به ویژه در بخش ترانزیت، علاوه بر حفظ جایگاه ایران نگاهی رو به جلو و توسعه طلبانه در سطوح داخلی و بین‌المللی داشته باشد.




    مطالب مرتبط

    عبور کالا از قلمرو کشور علاوه برآن که منجر به افزایش درآمدهای دولت می شود ، درآمدهای پایدار دیگری از قبیل افزایش میزان اشتغال جهت ارایه خدمات به رانندگان را به دنبال خواهد داشت که براساس نظرهای کارشناسی ارایه شده ، این درآمد حداقل ۵۰ دلار برای هر تن کالای ترانزیتی برآورد شده ...

    |

    بر اساس برنامه ششم توسعه به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۳۱ درصد کاهش تصادفات پیش‌بینی شده و تاکنون نیز اقداماتی برای تحقق این هدف انجام شده است .

    |

    در دو ماه طلایی بهمن و اسفند ، با توجه به مناسبات و اعیاد پش رو ، سفرهای متعددی نیز در این ایام انجام خواهد شد بنابراین باید نسبت به کاهش نرخ رشد تصادفات جاده‌ای اهتمام ویژه داشت . فراخوان نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در جاده‌ها ظرف دو هفته آتی انجام شود تا از همه ظرفیت‌ها برای ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بسیج همه‌جانبه امکانات و ظرفیت‌های قانونی موجود برای ارتقا ایمنی و کاهش تصادفات ...

    |

    قوانین و مقررات مورد نیاز برای تامین منابع و تجهیزات و رفع موانع اختصاص بودجه پیگیری خواهد شد . جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور همه دستگاه‌ها و نهادهای عضو و مشارکت پررنگ استان‌ها هر دو هفته یک بار برگزار شود .

    |

    نظرات کاربران