در حال بارگذاری ...
  • ظهور رانت در جریان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای


    باید تسهیلات خرید به متقاضیان داده شود در حالی که امروز این تسهیلات به شرکتهای و کارخانجات تولیدی می رسد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای کالای کشور معتقد است که نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده با شرایط کنونی ، انجام شدنی نیست .

    محمد خان بلوکی با انتقاد از جریان خرید خودروها توسط شرکتها و ارائه آن با قیمت های سرسام آور به متقاضیان نوسازی اظهار داشت : خرید تعداد زیادی از کامیون ها با قیمت نقدی ۳۰۰ میلیون تومان و عرضه آن با قیمت ۳۶۰ تا ۴۴۰ میلیون با تسهیلات خرید ، امروز رانتی را در جریان نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای ایجاد کرده است که متاسفانه دود آن به چشم متقاضیان نوسازی می رود .

    وی با اشاره به اینکه اغلب این خودروها تحت لیسانس چین تولید می شوند ، تاکید کرد : در جریان نوسازی ها ناوگان حمل و نقل جاده ای ۸ درصد از تسهیلات را وزارت نفت و یک درصد نیز توسط سازمان حمل و نقل اختصاص می یابد که مجموعا ۹ درصد تسهیلات را شامل می شود تسهیلاتی که به راننده داده نمی شود و در اختیار شرکتهای حمل و نقل قرار می گیرد .

    وی ضمن اشاره به اینکه رانندگان هیچ نفعی از تسهیلات نوسازی دریافت نمی کنند ، تاکید کرد : باید تسهیلات خرید به متقاضیان داده شود در حالی که امروز این تسهیلات به شرکتهای و کارخانجات تولیدی می رسد . امروز خودروی ۴۴۰ میلیونی با سود تسهیلات حدود ۶۰۰ میلیون تمام می شود در این شرایط چه کسی می تواند این اقساط را پرداخت کند ؟

    رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور اظهار داشت : نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای طرحی ملی است و باید دولت و کلیه نهادها در این زمینه همکاری نمایند . در صورتی که وزارت نفت هزینه خرید گاروئیلی که در حال هدر رفت است را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای اختصاص دهد ظرف دو سال این جریان به سرمایه ملی تبدیل خواهد شد . گمرک نیز باید معافیت های گمرکی را برای ورود این خودروها اختصاص دهد چنانچه گمرک ترکیه نیز این کار را کرد و امروز بزرگترین ناوگان حمل و نقل در دنیا را در اختیار دارد . به گفته وی متاسفانه در جریان نوسازی ناوگان سنگین و اختصاص تسهیلات خرید ، کلاهبرداری قشنگ و قانونی در حال انجام است.

    وی با توجه به آورده نقدی متقاضیان نوسازی کامیون های فرسوده اظهار داشت : در جریان نوسازی ها ۳۰ درصد آورده نقدی توسط خریداران صورت می گیرد اما  زمانی که متقاضیان وارد این چرخه می شود به دلیل عدم پرداخت اقساط ، کامیون افراد توقیف می شود .




    نظرات کاربران