در حال بارگذاری ...

ضرورت تضمین دولت برای ارائه تسهیلات توسعه ناوگان قطار حومه‌ای


مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار تشکیل قطار حومه‌ای را تصویب کرد ؛ هر چند قطار حومه‌ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومه‌ای ضروری است ، گفت : اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت .

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه کشور ، در خصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطارشهری در بودجه سنواتی ، توضیح داد : روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می‌شوند . این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار "تشکیل قطار حومه‌ای" را تصویب کرد ؛ هر چند قطار حومه‌ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : قطارهای حومه ای صبح ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر می روند ، بنابراین سیستم آنها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند . البته سیستم‌های قطارهای حومه ای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند ، چرا که در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی گیرند لذا دولت ها در این نوع ناوگان های قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت می کنند .

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در قطارهای حومه ای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می شود ، اضافه کرد : همانطور که در مترو ، سرمایه گذاری شهرداری ها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیط پرداخت می شود ، در قطارهای حومه ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط زیست سیستم های آنها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل می‌کنند، لذا این قطارها کاملا خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت "تضمین دولت" در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه گذاری شکل نگرفته و کسی سرمایه گذاری نخواهد کرد، لذا به بودن آن تاکید دارم .

در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است : دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه دوهزار ( ۲۰۰۰) دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود . شهرداری ها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام نمایند .




نظرات کاربران