در حال بارگذاری ...
  • آخرین اخبار

     
  • ضرورت تضمین دولت برای ارائه تسهیلات توسعه ناوگان قطار حومه‌ای


    مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار تشکیل قطار حومه‌ای را تصویب کرد ؛ هر چند قطار حومه‌ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد .

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تضمین دولت برای ارائه تسهیلات جهت توسعه ناوگان قطار حومه‌ای ضروری است ، گفت : اگر این تضمین وجود نداشته باشد هیچ سرمایه‌گذاری صورت نخواهد گرفت .

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۱۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه کشور ، در خصوص تکلیف دولت به تضمین تسهیلات و تجهیزات قطارشهری در بودجه سنواتی ، توضیح داد : روزانه بیش از یک و نیم میلیون نفر وارد تهران و از آن خارج می‌شوند . این در حالی است که مجلس شورای اسلامی روز گذشته برای نخستن بار "تشکیل قطار حومه‌ای" را تصویب کرد ؛ هر چند قطار حومه‌ای نظام متفاوتی با قطارهای شهری و دوربرد دارد .

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : قطارهای حومه ای صبح ها از بیرون به داخل شهر و بعدازظهرها از داخل به بیرون شهر می روند ، بنابراین سیستم آنها عمدتاً تا ۵۰ درصد ظرفیت کار می کند . البته سیستم‌های قطارهای حومه ای معمولا در تمام دنیا مجزا و خاص هستند ، چرا که در حیطه قطارهای مترو و قطارهای دوربرد جای نمی گیرند لذا دولت ها در این نوع ناوگان های قطاری ورود کرده و به نوعی حمایت می کنند .

    این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در قطارهای حومه ای عمدتاً با هدف ایجاد شرایط مساعد شهری همچون مترو انجام می شود ، اضافه کرد : همانطور که در مترو ، سرمایه گذاری شهرداری ها تضمین و حدود ۵۰ درصد بلیط پرداخت می شود ، در قطارهای حومه ای نیز به دلیل اهداف اجتماعی و مسئله محیط زیست سیستم های آنها با ۵۰ درصد ظرفیت عمل می‌کنند، لذا این قطارها کاملا خودکفا و خودگردان هستند و به همین دلیل آوردن عبارت "تضمین دولت" در بند (ب) ماده ۷۰ ضروری است و اگر تضمین دولت آورده نشود، عملاً این سرمایه گذاری شکل نگرفته و کسی سرمایه گذاری نخواهد کرد، لذا به بودن آن تاکید دارم .

    در بند (ب) ماده ۷۰ لایحه برنامه ششم توسعه آمده است : دولت مکلف است نسبت به تضمین تسهیلات و تامین ناوگان و تجهیزات قطار شهری شهرها و حومه آنها از محل منابع پیش بینی شده در بودجه سنواتی به نحوی اقدام نماید که تا پایان برنامه دوهزار ( ۲۰۰۰) دستگاه واگن و تجهیزات مربوط به خطوط ریلی شهری اضافه شود . شهرداری ها نیز موظفند نسبت به توسعه قطار شهری از محل منابع خود اقدام نمایند .




    مطالب مرتبط

    تحویل نخستین محموله ریل ملی به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

    تحویل نخستین محموله ریل ملی به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران

    در شرایط کنونی که با تحریم های ظالمانه طرف هستیم ، تامین ریل در داخل کشور‌ ، پشتیبانی بسیار موثری در جهت توسعه حمل‌و‌نقل ریلی محسوب می‌شود . تحویل اولین محموله ریل ملی ، نوید این را می دهد که دغدغه راه آهن جمهوری اسلامی برای تامین ریل رفع و این امر با افزایش تولید حاصل می‌شود ...

    |

    انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن

    انتقال بخشی از وظایف مرتبط به ایمنی ریلی به خارج از راه‌آهن

    همزمان با تلاش برای افزایش حمل بار و جابجایی مسافر ضروری است که نسبت به ارتقاء ایمنی راه‌آهن نیز اقدام گردد که در این خصوص مشاور اصلاح ساختار راه‌آهن پیشنهادهایی برای ساختار آتی ایمنی راه‌آهن ارائه داده که در مرحله نهایی کردن می باشد .

    |

    کمک به اقتصاد کشور با تکمیل خطوط راه‌آهن

    کمک به اقتصاد کشور با تکمیل خطوط راه‌آهن

    اکنون بسیاری از صنایع مرتبط با حمل‌ونقل ریلی در کشور فعال هستند به‌عنوان‌مثال ریل در کارخانه‌های ذوب‌آهن فولاد اصفهان ، سوزن در استان آذربایجان شرقی و تبریز و واگن در اراک تولید می‌شود و تحریم‌ها هم نتوانسته مانع این تولیدات شود .

    |

    نظرات کاربران