در حال بارگذاری ...

ایمن نبودن استفاده از هندزفری در حین رانندگی


صحبت با فرد آن‌سوی خط نقطه اصلی تمرکز قرار گرفته و رانندگی به حاشیه می‌رود . به این ترتیب ، راننده به اشیا اطرافش نگاه می‌کند، بدون اینکه هرگز آن‌ها را ببیند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، حین رانندگی ، تمرکز بر مسیر و اشیا پشت سر و رو‌به‌رو حیاتی بوده و برای گرفتن تصمیمات سریع و توانایی به منظور نشان‌دادن عکس‌العمل‌های ناگهانی ضروری است . برای حفظ سلامت سرنشینان و همچنین دیگر افراد در خیابان و یا جاده ، انجام هر کاری که به حواس‌پرتی راننده ختم می‌شود ، از لحاظ قانونی (و همچنین عقلی) ممنوع است . صحبت کردن با تلفن همراه از جمله عوامل بسیار مهم در ایجاد تصادفات رانندگی است که به نظر می‌رسد با استفاده از هندزفری حین رانندگی از خطرات آن کاسته می‌شود ، اما محققین این‌چنین فکر نمی‌کنند.

استفاده از هندزفری حین رانندگی برای برقراری تماس امری قانونی است ، درست برخلاف زمانی که گوشی همراه را برداشته و بر روی گوش خود قرار می‌دهید. با توجه به این موضوع ، صحبت‌کردن با هندزفری ضدیتی با موارد ذکر شده در بالا نداشته و کاملا امن است . بر اساس تحقیقات دانشگاه فناوری کوئینزلند (QUT –> Queensland University of Technology)، چنین چیزی صحت ندارد.

با استفاده از هندزفری حین رانندگی خود را گول نزنید !

در یک مطالعه صورت گرفته توسط دکتر شایمول هک (Shimul Haque) از دانشگاه فناوری کوئینزلند ، زمان نشان دادن عکس‌العمل با استفاده از هندزفری حین رانندگی، در زمان استفاده عادی از گوشی و نگه‌داشتن آن بر روی گوش و همچنین در حالتی که راننده به هیچ عنوان در طول رانندگی از گوشی همراه استفاده نکرده ، اندازه‌گیری شد. گفتنی است این تحقیق در خیابان نبوده و به کمک یک شبیه‌ساز ایجاد شده بود . محیط رانندگی برای هر سه دسته از رانندگان یکسان بوده است .

نتیجه واقعا غیر قابل پیش‌بینی بود . استفاده از هندزفری حین رانندگی تاثیری در افزایش ایمنی نداشت ، چرا که گروه رانندگان استفاده‌کننده از هندزفری و همچنین گروهی که به صورت عادی با موبایل صحبت می‌کردند ، زمان نشان‌دادن عکس‌العمل‌شان به میزان یکسانی کاهش پیدا کرد .

 

 

بر اساس گفته‌های دکتر شایمول هک ، بار ذهنی قرار داده شده بر روی فرد در زمان صحبت کردن با شخصی دیگر ، عامل اصلی ایجاد حواس‌پرتی و کاهش تمرکز است و نگه‌داشتن یا نداشتن گوشی در دست اهمیتی در این رابطه ندارد . به عبارت دیگر ، مغز انسان با عدم ارسال اطلاعات بصری و دیداری ، سعی می‌کند تا اطلاعات بیشتری از صحبت و گفتگو با تمرکز کردن بر روی آن دریافت کند. پس ، صحبت با فرد آن‌سوی خط نقطه اصلی تمرکز قرار گرفته و رانندگی به حاشیه می‌رود . به این ترتیب ، راننده به اشیا اطرافش نگاه می‌کند، بدون اینکه هرگز آن‌ها را ببیند .

وی در ادامه‌ی تاکید بر ایمن‌نبودن استفاده از هندزفری حین رانندگی ، به نکته مهم دیگری اشاره کرد. گفتگوهای داخل خودرو ، به اندازه زمان برقراری ارتباط به وسیله گوشی همراه ایجاد حواس‌پرتی نمی‌کنند، چرا که سرنشینان وضعیت صحبت خود را بر اساس وضعیت محیط تغییر می‌دهند . به عنوان نمونه ، سرنشینان با دیدن جسمی در مقابل خودرو تن صدای خود را بالا برده و راننده را به نوعی آگاه می‌کنند . همچنین در زمان دیدن شرایط نامساعد ، صحبت خود با راننده را قطع می‌کنند، اما شخص آن‌سوی تماس تلفی قادر به لمس وضعیت کنونی راننده نیست . البته ، شدیدا توصیه می‌شود سرنشینان نیز از صحبت با راننده پرهیز کنند. دلیل آن به خوبی در عکس بالا قابل مشاهده است.




نظرات کاربران