در حال بارگذاری ...
  • گسترش روابط حمل‌ونقلی و رفع موانع گمرکی میان ایران و بلغارستان


    این مراودات موجب بسط وتوسعه همکاری‌ها میان دو کشور می‌شود و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های گمرکی میان گمرک دو کشور، موجب گسترش تجارت و انتقال انواع کالا و افزایش حجم مبادلات میان دو کشور می‌گردد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رئیس گمرک جمهوری بلغارستان و هیأت همراه ، در نشستی با حضور معاون وزیر راه‌وشهرسازی ، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، نمایندگان اتاق بازرگانی و نمایندگان انجمن شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی، درخصوص گسترش روابط حمل‌ونقلی و مناسبات تجاری میان دو کشور و رفع موانع گمرکی گفت‌وگو کردند.

    مهندس داود کشاورزیان معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس این سازمان ، ضمن تقدیر از اقدامات سفیر بلغارستان در توسعه روابط میان دو کشور ، اظهار داشت : به یقین برگزاری چنین نشست‌هایی با حضور مسوولین و مقامات دو کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری، موجب گسترش روابط میان دو کشور و توسعه مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی می‌گردد.

    وی با اشاره به بازدید از بنادر ، پایانه مرزی و محورهای جاده‌ای کشور بلغارستان طی سفر قبلی به این کشور ، افزود : با تلاشهای صورت گرفته، یک کریدور جدید حمل‌ونقلی تعریف شده است که از بنادر ما در خلیج‌فارس شروع می‌شود و از کشورهای آذربایجان‌ و ارمنستان عبور کرده و وارد گرجستان می‌شود و سپس با استفاده از کشتی‌های رورو به کشور بلغارستان می‌رسد و از آن جا به سایر کشورهای اروپایی هدایت می‌شود.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود : پیش‌نویس اولیه توافقنامه تهیه شده و در اختیار اعضای کریدور قرار گرفته است که باتوجه به ارایه پیشنهادهایی از سوی بعضی از اعضا، توافق گردیده است تا یک نشست کارشناسی دیگری انجام شود و در مرحله بعد با برگزاری نشست وزرا، موافقتنامه امضا و منعقد گردد. کشور گرجستان هم علاقمند به راه‌اندازی هرچه سریعتر این کریدور می باشد و قطعاً کشور هندوستان نیز تمایل خواهد داشت به این موافقتنامه ملحق شود.

     

     

    وی با بیان این که هر سال یک بار کمیته حمل‌ونقل میان دو کشور ایران و بلغاستان تشکیل می‌گردد که آخرین آن در سال ۲۰۱۵ در صوفیا بوده است ، افزود: در سال‌جاری، ایران میزبان برگزاری این کمیته خواهدبود که پیشنهاد می‌شود این کمیته هرچه زودتر تشکیل شود و نمایندگان حمل و نقلی دو طرف، گمرک، شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی حضور یابند و مسائل به صورت کارشناسی بحث و بررسی گردد.

    محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، طی سخنانی اظهار داشت : برگزاری چنین جلساتی فرصتی برای نمایندگان بخش خصوصی و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی فعال است تا درخصوص رفع مسائل حمل‌ونقلی و گمرکی و تسهیل در صادرات کالا از ایران به بلغارستان و سایر کشورهای اروپایی گفت‌وگو نمایند.

    وی در ادامه سخنان خود گزارشی از مشکلات صادرات کالا از ایران به بلغارستان و زمان طولانی توقف کامیون‌های ایرانی هنگام آنالیز و بازبینی مجدد محموله‌ها ارایه کرد و خواستار رسیدگی و رفع این مشکلات گردید.

    خانم دیمیتروا رییس کل گمرک جمهوری بلغارستان ضمن ابراز خشنودی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با مقامات این کشور، افزود : این مراودات موجب بسط وتوسعه همکاری‌ها میان دو کشور می‌شود و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های گمرکی میان گمرک دو کشور، موجب گسترش تجارت و انتقال انواع کالا و افزایش حجم مبادلات میان دو کشور می‌گردد.

    وی ضمن اظهار علاقمندی به راه‌اندازی کریدور جدید حمل و نقلی ، اظهار داشت: عملکرد ما در گمرک، براساس مقررات اتحادیه اروپاست که به‌ویژه در زمینه امنیت و حفاظت کالاها، بارهای صادراتی کنترل می‌شود. لذا به منظور رفع مسائل موجود در گمرکات کشور بلغارستان نیاز به بررسی‌های بیشتر و شناسایی دقیق مشکلات در مرزها است تا نسبت به رفع آنها اقدام گردد.​




    نظرات کاربران