در حال بارگذاری ...
  • صرفه جویی سالانه ۷۵میلیون لیتری گازوئیل با سامانه سپهتن


    میزان صرفه‌جویی در زمان سفر با سامانه سپهتن معادل ۵۱۱ هزار دقیقه یا ۸۵۰۰ ساعت در شبانه‌روز برای ناوگان اتوبوس‌های مسافربری است.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه «راه‌اندازی سامانه سپهتن موجب صرفه‌جویی سالانه ۷۵ میلیون لیتر گازوئیل می‌شود» گفت: با اجرای سامانه سپهتن زمان سفر برای ناوگان مجهز به این سیستم تا ۸۵۰۰ ساعت در شبانه‌روز کاهش می‌یابد.

    شهرام آدم‌نژاد با اشاره به سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: سامانه سپهتن از طریق سیم‌کارت GFM و GPRS درون خودرو نصب می‌شود و به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل خودرو را همانند سرعت، مشخصات، گواهینامه، راننده و اطلاعاتی از این قبیل را به مرکز ارسال می‌کند. همچنین برای اتوبوس‌ها دستگاه ارتباطی به نام DFRC در سامانه قرار داده شده است که می‌تواند به مجرد نزدیک شدن به پاسگاه نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کند تا عملکرد وسیله در پاسگاه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین سامانه‌های مرکزی مذکور با سیستم صورت وضعیت و سایر سامانه‌های مورد نیاز تبادل داده می‌کند.

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری حمل و نقل عمومی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و افزایش ایمنی و ارتقای سطح کنترل و پایش لحظه‌ای عملکرد ناوگان، اهداف اصلی سامانه سپهتن هستند گفت: کاهش زمان سفر به احترام حقوق شهروندی ذی‌نفعان حوزه حمل و نقل جاده‌ای، بهینه‌سازی مصرف سوخت از طریق توزیع سوخت متناسب با پیمایش خودرو، ارائه خدمات و اطلاعات به مراجع ذی‌صلاح قانونی و بهره‌برداران مختلف موجب ارتقای بهره‌وری در راستای اقتصاد مقاومتی می‌شود. پایش لحظه‌ای هوشمند و شناسایی دقیق متخلفان از مقررات، ایجاد بانک اطلاعات ناوگان، مشارکت شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان خودرو بر خط خودروها، قابلیت ردگیری خودروها و محموله‌های قاچاق، سرقتی و مشکوک، تسریع در امداد و نجات در حوادث و خذف ارتباط‌های غیرضروری چهره به چهره با رانندگان و انجام کنترل به دور از اغماض و سلیقه، از مزایای این سامانه به شمار می‌رود.

    آدم‌نژاد با اشاره به ضرورت اجرای طرح‌های کلان ملی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: اجرای این طرح‌ها موجب افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات با استفاده از سامانه‌های برخط، افزایش انتظارات و بلوغ نیازمندی‌ها، ایجاد نیاز به بومی‌سازی در کنار الگوبرداری از فناوری‌های روز در زمینه کنترل حمل و نقل و نظارت برخط مؤثر برعملکرد ناوگان بار و مسافر در کشور می‌شود.

    این مقام مسئول از کاهش یک و نیم درصدی خودروهای دارای تخلف سرعت در بازه زمانی ۴ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد و گفت: میزان صرفه‌جویی در زمان سفر با این سامانه معادل ۵۱۱ هزار دقیقه یا ۸۵۰۰ ساعت در شبانه‌روز برای ناوگان اتوبوس‌های مسافربری است.

    معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به تأثیر سپهتن بر میزان صرفه‌جویی مصرف سوخت خاطرنشان کرد: این سامانه فقط از محل عدم توقف اتوبوس‌های مسافری مقابل پاسگاه‌های پلیس راه موجب صرفه‌جویی سوخت معادل ۲۱۲ هزار لیتر گازوئیل در شبانه‌روز و سالانه ۷۵ میلیون لیتر می‌شود.

    آدم‌نژاد با اشاره به ساخت پاسگاه‌های پلیس راه پیش‌ساخته و متحدالشکل یادآور شد: علاوه بر بهره‌برداری از پاسگاه پلیس راه شریف‌آباد ۲۰ پاسگاه دیگر تا نوروز ۹۶ افتتاح خواهد شد و بقیه ۵۰ پاسگاه سال آینده تحویل پلیس راه خواهد شد.




    نظرات کاربران