در حال بارگذاری ...

افتتاح راه آهن خواف - سنگان با حضور وزیر راه و شهرسازی


همزمان با افتتاح راه آهن خواف - سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف - هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، با حضور وزیر راه و شهرسازی راه آهن خواف - سنگان افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف - هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های دو کشور آغاز شد.

در این مراسم که با حضور محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راه‌آهن خواف- سنگان اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر راه‌آهن خواف –هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد. پروژه خواف - هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت.

نصرآزادانی با اشاره به راه‌آهن خواف - سنگان بیان داشت:‌ راه‌ آهن خواف - هرات در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ به‌علاوه ۰۹۲ راه‌آهن سنگان - تربت حیدریه در نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال‌غربی به جنوب‌شرقی ادامه می‌یابد و در منطقه نسبتا کم عارضه و همواری پیش می‌رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر راه آهن در کیلومتر ۱۲ به‌علاوه ۲۴۰ جاده تایباد- خواف و در کیلومتر ۲۱ به‌علاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. سپس در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتا همواری می‌شود. کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶به‌علاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ می‌رسد. در حال حاضر ریل‌گذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریل‌گذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.

نصرآزادانی با اشاره به هدف راه‌آهن خواف - سنگان بیان کرد: این راه‌آهن به طول ۱۴ کیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاست‌های معدنی و فراورده‌های معدنی نقش قابل توجهی دارد. با بهره‌برداری از راه‌آهن این خط ، ظرفیت یک میلیون تن به حمل بار منطقه افزوده می‌شود.

 

 

آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف - هرات

همزمان با افتتاح راه آهن خواف - سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف - هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.

قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.

طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.

ساخت راه آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.




مطالب مرتبط

تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

|

در صورتی حمل بار از مسیر تمام ریلی روسیه - ایران جذاب می‌شود که زمان حمل بار را به حداقل برسانیم و تعرفه ها را اصلاح کرده و تخفیف بدهیم که ما تخفیف داده و آمادگی یکسان‌سازی تعرفه ها را داریم .

|

اصلاحات انجام شده در راه آهن تاکنون ، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است . به طوری که گاهی عده ای از واگن باری به عنوان انبار استفاده می کنند تا هزینه دموراژ و یا هزینه انبارداری ندهند . همچنین نحوه محاسبه بهره وری مدیران مناطق انگیزه ای برای حمل واگن خالی ایجاد ...

|

با توجه به گزارشات دریافت شده ، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگن های باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد وزن آن می‌باشد که نوید بخش ارتقاء ایمنی در این زمینه است .

|

میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابجا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابجا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابجا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود . بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی ...

|

نظرات کاربران