در حال بارگذاری ...

فراهم شدن حمل بارهای صادراتی و ترانزیتی تجار از طریق راه آهن


علی‌رغم اقدام ناگهانی ترکمنستان علیه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، کاهشی در حجم ترانزیت کالا از مرز ترکمنستان ایجاد نشده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه امکان حمل بارهای صادراتی و ترانزیتی برای تجار فراهم شده است، گفت: هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جابجایی کالا و ترانزیت بارهای بندرعباس به ترکمنستان اظهار داشت: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد و به همین دلیل گروه ویژه‌ای برای بررسی و مطالعه ظرفیت‌های ریلی و بندری در محل مستقر شده‌اند. تمام کسانی که متقاضی جابجایی بارهای خود از طریق راه‌آهن و عبور از ترکمنستان بودند، امکان حمل کالا برای آنها فراهم شده است و هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «علی‌رغم اقدام ناگهانی ترکمنستان علیه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، کاهشی در حجم ترانزیت کالا از مرز ترکمنستان ایجاد نشده است» تصریح کرد: تجاری که حاضر به پرداخت عوارض کامیونی و عبور از طریق جاده نیستند با قطار باری کالای خود را ترانزیت می‌کنند. ترکمنستان به هیچ وجه امکان اقدام مشابه در حمل و نقل ریلی علیه ایران را ندارد؛ زیرا حجم بار صادراتی و ترانزیتی ترکمنستان برای جابجایی از طریق راه‌آهن ایران به مراتب بیشتر است و برای دسترسی به ٖآب‌های خلیج فارس به راه آهن ایران نیاز دارند. بنابراین قصد چنین اقدامی را نخواهند داشت.

گفتنی است، راه آهن گرگان - اینچه برون بخشی از کریدور ریلی شرق دریای خزر بین سه کشور ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای میانه بویژه کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به آبهای خلیج فارس و دریای عمان است که این کریدور فرصت بسیار مناسبی برای طرفین است تا در حوزه ریلی فعال و روان‌تر ظاهر شوند. راه‌آهن شمال شرق در راستای حمایت از شرکت‌های بازرگانی و صادر کنندگان تخفیفات ویژه‌ای همچون تخفیفات ۵۰ درصدی را لحاظ کرد تا شاهد رشد حمل و نقل در حوزه ریلی اینچه برون باشد که اگر راه آهن ترکمنستان نیز تخفیفاتی مشابه این برای بازرگانان و شرکتهای تجاری در نظر بگیرد نقش بسزائی در افزایش و جذب بار و محمولات و حمل و نقل آنها با استفاده از خطوط ریلی خواهد داشت.




مطالب مرتبط

تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

|

در صورتی حمل بار از مسیر تمام ریلی روسیه - ایران جذاب می‌شود که زمان حمل بار را به حداقل برسانیم و تعرفه ها را اصلاح کرده و تخفیف بدهیم که ما تخفیف داده و آمادگی یکسان‌سازی تعرفه ها را داریم .

|

اصلاحات انجام شده در راه آهن تاکنون ، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است . به طوری که گاهی عده ای از واگن باری به عنوان انبار استفاده می کنند تا هزینه دموراژ و یا هزینه انبارداری ندهند . همچنین نحوه محاسبه بهره وری مدیران مناطق انگیزه ای برای حمل واگن خالی ایجاد ...

|

با توجه به گزارشات دریافت شده ، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگن های باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد وزن آن می‌باشد که نوید بخش ارتقاء ایمنی در این زمینه است .

|

میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابجا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابجا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابجا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود . بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی ...

|

نظرات کاربران