در حال بارگذاری ...

افتتاح ۸۰۰ کیلومتر راه آهن دوخطه در کشور تا پایان سال


در دولت یازدهم و طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرعامل راه آهن در نشست خبری گفت: ایران از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشت، اما در دولت یازدهم بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری تحویل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محسن پورسید آقایی در نشست خبری امروز هفتم شهریورماه که در ساختمان راه‌آهن برگزار شد با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در بخش حمل و نقل ریلی اظهار داشت: رویکرد دولت توسط رئیس جمهوری در ابتدای دولت یازدهم اعلام شد مبنی بر اینکه یکی از سه کاری که دوست دارم از من به یادگار بماند توسعه حمل و نقل ریلی است و امروز بعد از گذشت سه سال این اتفاق کاملا مشهود است و دولت در زمینه راه آهن تلاش‌های زیادی با توجه به کاهش قیمت نفت انجام داده است. اعتباراتی که در سال ۹۲ و ۹۳ به حمل و نقل ریلی اختصاص یافته معادل اعتبارات کل ۱۰ سال قبل از آٖن است؛ علی رغم اینکه دولت دو سال سخت مالی را پشت سر گذاشته است و در آن ۱۰سال دولت وقت در وفور نعمت به سر می‌برد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اقدامات انجام شده در این سه سال گفت: مجلس مصوبات خوبی داشت و بخشی از این اقدامات با کمک مجلس نهم انجام شد و به نوعی می‌توان گفت در دوره طلایی راه آهن قرار داریم زیرا دولت و مجلس با هم بر توسعه حمل و نقل ریلی اهتمام داریم.

بهره‌برداری از ۸۰۰ کیلومتر راه‌آهن دو خطه در سال ۹۵

به گفته پورسید آقایی ایران از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه داشتیم که مهمترین آن راه‌آهن تهران-مشهد و بافق-بندرعباس است. اما در دولت یازدهم و طی سه سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر راه آهن دوخطه در دست ساخت قرار گرفت که ۸۰۰ کیلومتر آن تا پایان سال جاری تحویل و به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

وی با اشاره به برنامه راه اهن برای توسعه خطوط حومه ای گفت: خطوط حومه ای تا قبل از دولت هیچ اقدامی نشده است و حالا بیش از ۷۰ کیلومتر خطوط حومه ای در دست احداث است که شامل تهران-گرمسار، تهران-کرج، اهواز-سربند به صورت چهارخطه و مسیر قزوین نیز دو خطه خواهد شد. که برای اولین بار اولین بار عملیاتی شده است.

تاثیر قطارهای حومه‌ای بر افزایش سطح رفاه مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اجرای این خطوط باعث افزایش سطح زندگی رفاه مردم می‌شود تصریح کرد: کلان شهرها از نظر شاخص کیفیت زندگی در سطح پایین قرار دارند که دلیل اصلی آن آلودگی هوا ترافیک و ساختار غلط شهرسازی و نمود اختلاف طبقاتی است. همچنین حمل و نقل عمومی می‌تواند موجب بهبود وضعیت زندگی عمومی و زندگی در منازل بزرگتر در نزدیکی شهرهای بزرگ باشد. وزارت راه و شهرسازی این مساله را وظیفه خود می داندو تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رساند تا اطراف تهران را با خطوط ریلی حومه ای ضربدری به هم متصل کند.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اقدامات فنی و زیربنایی گفت: امروز تمام شبکه راه آهن کشور به سیستم کنترل اتوماتیک ATC مجهز شده است که می تواند هر قطار که از سرعت مجاز تجاوز کرد به صورت اتوماتیک سرعت آن را کاهش دهد. در این راستا ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شدند و ۱۰۲ ایستگاه تا پایان سال مجهز خواهند شد. با ایجاد ایستگاه های مجازی قطارها می توانند به صورت مستمر و پشت هم تردد کنند و این سیستم در خط تهران-مشهد انجام شده که موجب شد تعداد تردد قطارها در این خط از ۵۰ قطار به ۲۰۰ قطار در روز برسد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد حرکت کند.

 

 

پورسید آقایی گفت: در حال حاضر ایران جزو ۸ کشور تولید کننده این سیستم در جهان است که از تراک‌یندی بومی سازی شده استفاده می‌کند. این سیستم با دانش فنی ایجاد شده است در نتیجه ما می‌توانیم به روز رسانی را انجام دهیم. لذا این سیستم تهران-مشهد بافق-بندرعباس، تهران-کرج، تهران-قم و تهران-اسلامشهر-پرند انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش مسافری بیان داشت: با اعتباراتی که برای بخش مسافری در نظر گرفته شد بیش از ۲۷ نمازخانه در شبکه سراسری احداث می‌شود که ۸ دستگاه به بهره برداری رسیده و ۱۹ مورد دیگر نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید که می توان از تاخیر نماز مردم جلوگیری کرد. همچنین ۱۵۰ نمازخانه نیز یازسازی شد.

وی از افتتاح ایستگاه جدید زنجان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این ایستگاه به صورت مدرن و جدید طراحی شده است.

پورسید آقایی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش حمل ونقل ریلی بار بیان داشت: در حمل ونقل بار در نظر داریم گلوگاه‌های فنی را رفع کنیم. همچنین در سال ۹۳ و ۹۴ سهم بار در بخش ریلی افزایش پیدا کرده است برخلاف اینکه همواره سهم ریلی در گذشته سال به سال کاهش پیدا کرده است. در سال ۹۳ رشد بار در حمل ونقل ریلی ، ۹.۲ درصد و در جاده ۴ درصد بوده است. همچنین در سال ۹۴ نیز سهم ما ۲.۲ درصد و رشد بار در حمل ونقل جاده ای به منفی ۷ درصد رسید که دلیل اصلی آن کاهش قیمت سنگ آهن محسوب می شود.




مطالب مرتبط

تعداد کشته های جاده ای در سال حدود ۲۰ هزار نفر و تعداد تصادفات جرحی و منجر به نقص عضو بیش از ۱۰ برابر این میزان بوده است . در حالی که صنعت ریلی ، به لحاظ ایمنی و عدم آسیب های جسمی و مالی ، حوزه ای کاملا متفاوت نسبت به جاده است .

|

در صورتی حمل بار از مسیر تمام ریلی روسیه - ایران جذاب می‌شود که زمان حمل بار را به حداقل برسانیم و تعرفه ها را اصلاح کرده و تخفیف بدهیم که ما تخفیف داده و آمادگی یکسان‌سازی تعرفه ها را داریم .

|

اصلاحات انجام شده در راه آهن تاکنون ، هیچگاه افزایش سرعت بازرگانی را به همراه نداشته است . به طوری که گاهی عده ای از واگن باری به عنوان انبار استفاده می کنند تا هزینه دموراژ و یا هزینه انبارداری ندهند . همچنین نحوه محاسبه بهره وری مدیران مناطق انگیزه ای برای حمل واگن خالی ایجاد ...

|

       

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، خادمی با بیان اینکه از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است ، گفت : این پروژه‌ها ...

|

نظرات کاربران