ارتقای ایمنی فرودگاهها با تصویب «قانون خاص»
پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی از سوی ایکائو تا سال ۲۰۱۷ میلادی به یک الزام تبدیل شده است در همین راستا در ده سال گذشته کارهای خوبی در ایمنی انجام شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها عنوان کرد: تصویب قانون خاص قطعا در مدیریت فرودگاهها تاثیرگذار است و به یقین در ارتقای ایمنی فرودگاههای کشور اثر آن را خواهیم دید.
امیرحسین رحیمی با بیان اینکه ایمنی در تمام دنیا و صنعت هوانوردی یکی از مهمترین و با اهمیتترین موضوعات استراتژیک برای هر کشوری محسوب میشود گفت: ایکائو با تدوین سندهای مجزا به دنبال ایمنی پیشگیرانه و پیشبینانه است. نوع ایمنی که ایکائو از آن صحبت میکند فراتر از استاندارد است. در حقیقت ایکائو برای ایمنی رویه و فرآیند تعریف میکند.
طبق گفتهی وی؛ دغدغه ایکائو٬ دیگر ایمنی در آسمان نیست زیرا با سیستمهای پیشرفته نظارتی ایمنی آسمان را تحت کنترل گرفته است اما در حال حاضر نخستین هدف ایکائو ایمنی باند است چراکه بر اساس آمارهای جهانی بیشترین سوانح در حوزه باند رخ میدهد. شرکت فرودگاهها نیز باید در زمینه ایمنی باند سرمایهگذاری عظیمی کند.
رحیمی با بیان اینکه فعالیت مدیریت ایمنی فرودگاههای کشور را سازمان هواپیمایی کشوری و ایکائو رصد میکنند عنوان کرد: بر اساس مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، تمام مدیران فرودگاهها باید سامانه مدیریت ایمنی را راهاندازی کنند.
سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاهها گفت: پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی از سوی ایکائو تا سال ۲۰۱۷ میلادی به یک الزام تبدیل شده است در همین راستا در ده سال گذشته کارهای خوبی در ایمنی انجام شده اما با توجه به رشد سریع صنعت هوانوردی کارهای انجام شده کافی نیست. براساس برنامهریزیهای ایکائو، پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی برای فرودگاههای بینالمللی در صورت فراهم بودن منابع مالی و انسانی سه سال به طول میانجامد. پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی یک الزام برای اخذ گواهینامه فرودگاهی محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه مهمترین چالش در پیادهسازی سامانه مدیریت ایمنی تعهد مدیریت است بیان کرد: تفکیک مدیریت ایمنی از استانداردهای فرودگاهی، حاکی از اهمیت موضوع ایمنی نزد مدیرعامل شرکت فرودگاههاست. تصویب قانون خاص قطعا در مدیریت فرودگاهها تاثیرگذار است و به یقین در ارتقای ایمنی فرودگاههای کشور اثر آن را خواهیم دید.
این مقام مسئول با اظهار به اینکه طرح ایجاد مرکزعملیات ایمنی را به اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاهها ارایه کردیم اذعان داشت: هنوز ساختار مدیریت ایمنی تشکیل نشده و این خود چالش است. در حال حاضر اکثریت مدیران ایمنی پست مراقبت پرواز دارند در حالی که مدیریت ایمنی به افراد تحلیلکننده فرآیند و سیستم هم نیاز دارد.