در حال بارگذاری ...
  • سهم ۸۴ درصدی مرز سرخس در ترانزیت ریلی سال ۹۴


    رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن با اشاره به رشد جهشی ۹۵ درصد ترانزیت ریلی در سال۹۴ این دستاورد را اقدامی در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دو سال اخیرتحول قابل ملاحظه‌ای داشته که موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشورشده است.

    غراوی عضوهیات مدیره و رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن درهمایش معرفی ظرفیت‌های مرز اینچه‌برون درمسیرکریدور ریلی ایران ، ترکمنستان و قزاقستان ضمن اشاره به فرصت های جدید وبسیار مناسب سرمایه گذاری در اینچه برون در مورد اهمیت ترانزیت گفت: امروزه ترانزیت به دلیل ارزش افزوده بالا وبازگشت سریع سرمایه مورد توجه جدی کشورها بوده وبه عنوان منبع درآمد مطمئن مطرح است از این رو رقابت تنگاتنگ وفشرده ای بین کریدورهای رقیب جهت جذب حداکثری ترانزیت درجریان است .

    رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن دستاورد بسیار چشمگیر ترانزیت ریلی در سال ۹۴ و ۹۵ را در راستای مدیریت جهادی برشمرد و گفت: ترانزیت ریلی در دوسال اخیر تحول قابل ملاحظه‌ای داشته وهمزمان با روی کارآمدن مدیریت جدید راه‌آهن و تشکیل کمیته ترانزیت در اواخر سال ۹۲ نه تنها روند منفی ترانزیت ریلی سال۹۲ متوقف شد بلکه با چرخش قابل ملاحظه در سال ۹۳ رشد مناسب ۵۰ درصدی و درسال ۹۴ نیز رشد جهشی ۹۵ درصدی را شاهد بود. این امر موجب ارتقا و بهبود جایگاه ترانزیت ریلی در کشور شده است.

    به گفته وی این اتفاق موجب شد تا سهم ۴درصدی ترانزیت ریلی درسال ۹۲ به ۱۲.۳ درصد درسال ۹۴ برسد که نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۱۰۰ درصد ونسبت به سال ۹۲ بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است.

     

     

    رییس کمیته در مورد اهمیت ترانزیت تصریح کرد: ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از ۴برابر حمل ونقل داخلی است و به عبارت دیگر درآمد حمل یک تن بار ترانزیت معادل حمل ۴ تن بار درحمل داخلی است؛ بنابراین هر اقدامی در جهت تقویت ترانزیت تاثیر گسترده‌ای در منافع و درآمدهای راه‌آهن خواهد داشت.

    غراوی به برخی از اقدامات ۲ سال اخیر راه‌آهن در کسب این موفقیت اشاره کرد و گفت: تامین و واگذاری حدود ۱۰ هزار واگن مورد نیاز به متقاضیان که موجب صرفه‌جویی و کاهش بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شد از جمله این موارد است.

    وی همچنین اولویت دادن به سیر واگن‌های حامل بارهای ترانزیت، شناسایی منابع و چشمه‌های بار منطقه، مطالعات جامع و گسترده در مورد بازاریابی و کریدورهای رقیب و اعمال سیاست‌های تخفیفی بی‌سابقه و مناسب قابل رقابت با جاده مانند تخفیف ۳۰ تا۴۰درصدی در مورد محصولاتی مانند پنبه ، مواد سوختی، گوگرد، تخفیف ۳۰درصدی محصولات کود و آلومینیوم را از دیگر این اقدامات مطلوب صورت گرفته برشمرد.

    رییس کمیته ترانزیت افزود: سهم مرز سرخس درترانزیت ریلی کشور در سال ۹۴ حدود۸۴ درصد، هرمزگان۵ درصد و رازی۱۱ درصد بوده این در حالی‌ست که علیرغم گذشت یک‌سال و نیم از افتتاح مرز ریلی اینچه‌برون حمل و نقل از این مرز رونق چندانی نداشته و طی این مدت تنها حدود ۵۴ هزار تن حمل و نقل بین‌المللی انجام شده و سهم اینچه برون از ترانزیت ریلی کشور تقریبا صفر بوده است.




    مطالب مرتبط

             

    |

    توسعه سکوهای بارگیری ایستگاه راه آهن شهید مطهری در نزدیکی مشهد و تجمیع و تسهیل فرآیندهای بارگیری و صادراتی در این ایستگاه باری راه آهن ، از عوامل توسعه صادرات ریلی از مرز سرخس بوده است .

    |

    افزایش هزینه‌های حمل و نقل ریلی ممکن است منجر به کاهش رقابت ، از دست دادن بازارها و زیان تولید شود .

    |

    از این میزان ، ۷۱۰ هزار تن کالای ترانزیتی بوده که حاکی از رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است . ۶۲۰ هزار تن کالای صادراتی نیز از مبدا راه آهن خراسان بارگیری شده که نسبت به سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد عیقرلو دبیر فدراسیون حمل و نقل و لجستیک در نشست بررسی ترانزیت ریلی عنوان کرد : صاحب کالا تمایل به سرویس درب به درب دارد ...

    |

    نظرات کاربران