بهره برداری از ۱۲۶۰ کیاومتر بزرگراه تا پایان سال
۸۷۷ کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری ساخت یک هزار و ۲۶۰کیلومتر بزرگراه با ۱۸هزار میلیارد ریال اعتبار در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حمل و نقل جاده ای کشور تکمیل و به بهره برداری می رسد.
امیر امینی افزود: اجرای پروژهها با محور اقتصاد مقاومتی یکی از مباحث مهم وزارت راه و شهرسازی است به طوری که سال گذشته این وزارتخانه یک هزار و ۶۱۹کیلومتر راه بهره برداری کرد که شامل ۲۸ کیلومتر آزادراه، یک هزار و ۱۷۵ کیلومتر بزرگراه و ۴۱۳ کیلومتر راه اصلی بود.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۲ لکوموتیو و ۱۰۳واگن به ناوگان ریلی کشور اضافه شد، گفت: در این سال حدود ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا با حمل و نقل جاده ای و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا با حمل و نقل ریلی در کشور جابه جا شد.
امینی با اشاره به اینکه سهم استانها از پروژههای حوزه راه و شهرسازی در سال گذشته بسیار زیاد بود، افزود: از یک هزار و ۶۱۹ پروژه راه در سال گذشته حدود ۸۲۵ کیلومتر بزرگراه و باند دوم، ۱۷۵ کیلومتر راه اصلی و ۲۴ تقاطع همسطح و غیرهمسطح در استانها اجرا و به بهرهبرداری رسید.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۸۷۷ کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد، گفت: همچنین ۸ هزار و ۹۵۵ کیلومتر راه روستایی با تعهدات اعتبار بسیار سنگین و مشکلات تامین اعتبار راههای روستایی احداث، بهسازی و روکش آسفالت و حدود 9 میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تجاری کشور اضافه شد.
امینی از کاهش ۲.۶ سال عمر ناوگان مسافری و ۱.۲ سالی عمر ناوگان باری در سال گذشته خبرداد و گفت: از مهمترین اقدام ها در سال ۱۳۹۴ اقدام و تکمیل فرآیند تامین مالی به روش BOT (ساخت،اداره و انتقال) برای احداث یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر آزادراه بود که با سرمایهگذاری ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی اجرا میشود.
وی با بیان این که تامین مالی دو پروژه بندری در بنادر شهید بهشتی و شهید رجایی با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است، افزود: علاوه بر این فرایند تامین مالی سرمایه گذاری ۶۰ هزار میلیارد ریالی در فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) و ۵۰ هزار میلیارد ریالی در یک پروژه ریلی در دست اقدام است. در حوزه تامین مالی داخلی نیز در مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه ریزی با تامین مالی حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برای پروژههای مهم و کلیدی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی موافقت شد که بخشی از این اعتبارات برای ۱۰ پروژه حوزه راه و شهرسازی در هفت استان هزینه میشود.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال( ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان) اسناد خزانه و ۳۰ هزار میلیارد ریال(۳ هزار میلیارد تومان) نیز از محل اوراق مشارکت به پیمانکاران واگذار شد، گفت: امسال هم تا کنون در سامانه رقم 54 هزار میلیارد ریال( ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان) ثبت شده که مجموعه مطالبات پیمانکاران است.
امینی با تاکید بر اینکه اسناد خزانه سال ۱۳۹۵ فقط بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی به ویژه برای تامین تعهدات عمرانی سفر استانی رئیس جمهوری و مطالبات معوق باقی مانده از سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ پرداخت میشود ، گفت: شاهد این هستیم برخی از استان ها مطالبات ۳، ۴و ۵هزار میلیارد ریالی را در سامانه ثبت کردند که اگر این اطلاعات صحت داشته باشد به طور قطع مدیر کل راه و شهرسازی استان مربوطه تعهد مازاد بر اعتبار کرده است که به طور قطع ما پاسخگو نخواهیم بود و مسئولیت تعهد مازاد بر تامین اعتبار به طور مستقیم متوجه مدیر کل مربوطه خواهد بود چراکه پرهزینه کردن پروژهها تعهدات دولت را افزایش میدهد و این یک ضربه به دولت است.
امینی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فرایند تخصیص قیر با هماهنگی سرپرست معاونت راه روستایی در سامانه راه اندازی شد و مراحل آزمایشی خود را طی می کند که فرایند تامین قیر به طور دقیق مشابه فرآیند واگذاری اسناد خزانه است، بنابراین تمام پروژه هایی که به قیر نیاز دارند در سامانه ثبت و درخواست شود.
امینی از احیای مجدد پروژه های برون مرزی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ با وجود چهار سال توقف خبر داد و گفت: راه آهن شلمچه - بصره و خط ریلی خواف - هرات از جمله این پروژهها هستند که حدود ۵۰۰ میلیارد ریال برای خط آهن شلمچه - بصره و ۴۰۰ میلیارد ریال برای راه آهن خواف - هرات اختصاص مییابد. همچنین دو پروژه در استانهای خراسان رضوی و جنوبی در حوزه افغانستان مشمول پروژههای برون مرزی میشوند که در ارتباط ایران به کشور افغانستان بسیار مهم است و حدود ۶۰۰ میلیارد ریال برای دو پروژه برونمرزی در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.