در حال بارگذاری ...
  • برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه روستایی

    توسعه ۳ هزار کیلومتری راه‌های روستایی تا پایان سال

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  Iranway ، سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی   با اشاره به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه روستایی گفت:‌ بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی٬ مجموعه‌ای از اقدامات همچون جذب مشارکت‌های مردمی در قالب مردمی کردن اقتصاد براساس دستور دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیگیری شد تا پروژه‌های عمرانی با استفاده از توان مردمی اجرا شوند. این دستور العمل دو سال پیش به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شد و تا حالا بیش از ۲ هزار کیلومتر راه روستایی با مشارکت مردم اجرا شد. برنامه این است که امسال نیز همین ۲ هزار کیلومتر را با مشارکت مردم به نتیجه برسانیم و تکمیل کنیم.

    وی نکته دیگر عمل به اقتصاد مقاومتی در حوزه راه روستایی را بحث عدالت اجتماعی و تعادل منطقه‌ای خواند و افزود: خوشبختانه در سال ۹۴ برخورداری روستاها از راه آسفالته به ۹۱.۲ درصد رسید؛ با این حال به نظر می‌رسد متأسفانه مقداری عدم تعادل در کشور وجود دارد و برنامه این است که امسال بر استان‌های محروم تر از نظر راه روستایی تمرکز شود.

     

     

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف آن است تا پایان دولت یازدهم برخورداری جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته به ۹۵ درصد برسد تأکید کرد: استان‌هایی که  برخورداری آنها از راه‌روستایی ۱۸ درصد کمتر از میانگین کشوری است تلاش داریم که این فاصله را به ۸ تا ۹ درصد کم کاهش دهیم. یعنی تا آخر امسال متوسط پوشش جمعیتی آنها به ۸۵ تا ۸۶ درصد برسد و با این کار میزان برخورداری جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته ۹۴ درصد می‌شود.

    میرشفیع اظهار کرد: ۵ هزار کیلومتر روکش آسفالت و ۴ هزار کیلومتر توسعه راه‌های روستایی در سال ۹۴ انجام شد٬ امسال نیز با مشارکت مردم ۵ هزار کیلومتر روکش و ۳ هزار کیلومتر آسفالت جدید راه‌های شوسه انجام می‌شود.

    وی درباره مطالبات پیمانکاران راه روستایی افزود: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان را پرداخت کردیم ولی به دلیل مشکلی که در آیین‌نامه دولت بود فرصت استفاده از ظرفیت اسناد خزانه فراهم نشد. امیدوارم امسال با دستوری که آقای وزیر دادند بتوانیم سریع‌تر این کار را انجام دهیم.

    سرپرست معاونت راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اعتبارات راه روستایی در بودجه سال ۹۵ اظهار کرد: خوشبختانه ردیف اعتبارات برای توسعه و تکمیل راه‌های روستای در قانون بودجه ۶۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم زودتر تخصیص اعتبارات را داشته باشیم. امسال با توجه به اینکه ردیف اعتبارات راه روستایی جزء ردیف‌های عمومی است فکر می‌کنم حدود ۶۰ درصد تخصیص اعتبار داشته باشیم.

    میرشفیع گفت: موضوع قیر هم امسال مثل سال گذشته ۶۲ درصد از ۲۴۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت راه و شهرسازی است که ۱۴۸۸ میلیارد تومان می‌شود. البته سال ۹۴ این مقدار به طور کامل محقق نشد در کل سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از قیر اختصاص یافته در حوزه راه روستایی مصرف شد.




    مطالب مرتبط

    با وجود افزایش ترددهای جاده‌ای استان در نوروز ، ترمز تصادفات و تلفات سوانح جاده‌ای کشیده شد . ۸۰ درصد محورهای استان به سامانه‌های هوشمند مجهزند . ۶۰ ترددشمار ، ۱۹ دوربین نظارت تصویری ، ۵۳ سامانه ثبت تخلفات رانندگی ، چهار سامانه توزین حین حرکت و هفت تابلو پیام متغیر فعال است .

    |

    مجموع اعتبارات ملی و استانی برای ساخت این جاده برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۱۵ درصد تخصیص منابع مالی را همراه داشته است .

    |

    مشکلات به وجود آمده به واسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است .

    |

    طول این محور مجموعاً ۱۲ کیلومتر بوده که کار نقشه‌برداری و طراحی آن اتمام و ترانشه‌برداری مسیر روستای فوق نیز به‌صورت موازی با تعریض ابنیه آن ادامه خواهد یافت .

    |

    در ابتدای کار دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ ، تنها کار ساخت ، بهسازی و روکش آسفالت ۱۵ کیلومتر از راه‌های روستایی استان بوشهر انجام شده بود که توسعه راه‌های روستایی طی دو سال گذشته ، نشان از عزم جدی این دولت در محرومیت‌زدایی دارد .

    |

    نظرات کاربران