افزایش ظرفیت حمل بار ریلی به ۱۰ میلیون تن
انتقال ۱۰ میلیون تن کالا از سمت حمل و نقل جادهای به حمل و نقل ریلی بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا ظرفیت حمل بار ریلی را به ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم، گفت: اختصاص رقمی از محل صرفه جویی سوخت به راه آهن هنوز اجرایی نشده است.
سیدمسعود نصر آزادانی با اشاره به هدفگذاری افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی، اظهار داشت: تلاش میکنیم تا با اتصال برخی مراکز به شبکه ریلی کشور، ظرفیت حمل بار ریلی را به میزان ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم. انتقال ۱۰ میلیون تن کالا از سمت حمل و نقل جادهای به حمل و نقل ریلی بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارد و قابل توجه است، البته قوانینی تدوین شده که از محل صرفهجویی سوخت توسط راه آهن رقمی به این بخش اختصاص یابد که هنوز به اجرا نرسیده است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن کشور به توافق درباره بند (ق) تبصره بودجه اشاره کرد و گفت: در اغلب نقاط دنیا توسعه زیرساخت ریلی توسط دولتها انجام میشود و کم کم در قالب BOT و سرمایهگذاری خصوصی است. از ۷ مزیت حمل و نقل ریلی فقط میتوان نرخ بلیت آن را دریافت کرد و بقیه مزایا برای کلان ملی توجیه دارد و به همین دلیل است که لازم است دولتها در این عرصه وارد شوند.
معاون ساخت و توسعه راهآهن کشور با تاکید بر اینکه توسعه مناطق و بخشهای مختلف کشور در گروه توسعه ریلی آن مناطق است، گفت: به عنوان مثال، توسعه سواحل مکران باید با پشتیبانی حمل و نقل ریلی که حمل و نقل ایمن و پایدار است، انجام شود.