در حال بارگذاری ...

موارد مهم در خصوص مسافرت با قطارهای بین‌المللی


آشنایی با نکات مهم در خصوص مسافرت با قطارهای بین‌المللی

نکات مهم در خصوص مسافرت با قطارهای بین المللی:

مسافر باید ۳ ساعت قبل از حرکت قطار برای انجام امور گمرکی یا تحویل توشه خود در ایستگاه مبدا حضور داشته باشد. ایستگاه های مبداء تهران (قطار استانبول و دمشق) و تبریز (برای قطار تبریز – وان) می باشد. همچنین جهت تحویل بار در ایستگاه های بین راه (زنجان، تبریز و سلماس در ایران) ، حلب در سوریه و اسکی شهیر، آنکارا و کایسری در ترکیه) مسافران باید ۲ ساعت قبل از حرکت قطار حضور داشته باشند.

حمل بار تجاری با قطار ممنوع است.

مسافران می بایست از حمل یا پذیرش توشه ی سایر مسافرین خودداری نمایند، در غیر این صورت به هنگام بروزهر گونه مشکل در خصوصبار مذکور مسئولیت آن به عهده ی ایشان خواهد بود.

با توجه به این که قسمتی از سفر با کشتی انجام خواهد شد، توصیه می شود فقط وسایل و لوازم ضروری همراه مسافر باشد و بارهای حجیم و اضافی که در طول سفر نیازی به آن نمی باشد جهت حمل به قسمت توشه قطار درایستگاه مبداء تحویل داده و پساز دریافت بارنامه، توشه در مقصد تحویل گرفته شود.

مسافر باید در نگهداری بلیت و بارنامه خود دقت نماید، زیرا برای این اسناد المثنی صادر نمی شود. همچنین تحویل بار در مقصد فقط در قبال ارائه بارنامه انجام خواهد شد.

به دلیل طولانی بودن مسیر و کمبود آب، از مصرف بیهوده و بیش از نیازهای ضروری جداً خودداری شود.

برای داشتن محیطی سالم در داخل قطار و حفظ نظافت و بهداشت و همچنین جهت جلوگیری از کثیف شدن روکش صندلی و تخت ها، زباله و پسمانده های غذایی می بایست در داخل سطل زباله یا کیسه های باله ریخته شود.

با توجه به توقف قطار برای انجام امور گذرنامه، مسافر باید برای ممهور کردن گذرنامه خود از قطار پیاده شده و به دفتر گذرنامه مستقر در ایستگاه های مرزی مراجعه کند. در غیراین صورت مأموران از مسافرت وی جلوگیری خواهند کرد.

از سوار شدن افراد زیر به قطار جلوگیری و یا اگر در قطار باشند در بین راه پیاده خواهند شد : اشخاصی که رفتار ناشایست در قطار داشته باشند و یا مقررات جاری هر یک از کشورها را رعایت نکنند.

این اشخاص حق استرداد بهای بلیت و همچنین کرایه حمل توشه را ندارند.

افرادی که به علت بیماری یا علل دیگر همسفران خود راناراحت کنند .

مسافری که توشه خودر ا به گمرک اظهار نکند و با جاسازی از دید مأموران آن را مخفی نگهدارد و طی بازرسی کشف شود، توشه و یا شی مذکور ، مشمول مقررات قاچاق بوده و علاوه بر ضبط کالای مکشوفه مکلف به پرداخت جریمه مقرر خواهد بود .

در صورت عدم ارائه بلیت به هنگام درخواست رئیس قطار، مسافر بدون بلیت تلقی شده و هزینه ی سفر از وی اخذخواهد شد.

از سوار شدن به کشتی قبل از پهلوگیری کامل آن جداً خودداری و فقط از پلکان مخصوص مسافرین استفاده فرمایید. تردد و سوار شدن از قسمت انبار کشتی( محل بارگیری واگنهای باری) اکیدا ممنوع بوده و در صورت بروزهر گونه حادثه مسئولیت آن بعهده مسافر میباشد.

تهیه بلیت قطارهای بین الملل و مقررات مربوط به آن بلیت با ارائه گذرنامه معتبر و به نام مسافر صادر میشود و حق استفاده از آن مخصوص صاحب بلیت است.

مسافرت کودکان زیر ۴ سال بدون اختصاص جا رایگان است. (در صورتی که برای مسافر زیر ۴ سال در قطار نیاز به جای جداگانه باشد باید نسبت به خرید یک قطعه بلیت نیم بهاء بنام او اقدام نمود.

بلیت برای کودکان ۴ تا ۱۰ سال نیم بها محاسبه می شود. این تخفیف شامل کوپن خواب نمیشود.

هزینه بلیت مسافران ( اعم از ایرانی و خارجی ) به وجه رایج کشور فروشنده دریافت میشود.

تغییر تاریخ حرکت تا ۴۸ ساعت قبل از سفر امکان پذیر بوده و برای بعد از این زمان تنها می توان بلیت را استرداد کرد.

با رعایت شرط فوق تغییر تاریخ برای بار اول رایگان و دفعات بعد در مدت اعتبار بلیت( تا ۶ ماه پس از تاریخ صدور) با پرداخت هزینه کوپن خواب امکان پذیر میباشد. تغییر تاریخ تنها برای تاریخهای باز در سیستم و در صورت موجود بودن بلیت در آن سفر امکانپذیر خواهد بود.

در صورت عدم استفاده از بلیت پس از صدور، میتوان آن را با کسر کسورات ، مطابق با تعرفه بین المللی راه آهنهای خاور میانه ، استرداد نمود.

استرداد بلیت در روز صدور آن بدون کسر وجه انجام خواهد شد. مشروط بر این که روز صدور بلیت با روز حرکت قطار یکی نباشد.

مدت اعتبار بلیت های انفرادی برای استفاده، شش ماه و مهلت استرداد آن تا ۶ ماه بعد از تاریخ حرکت قطار میباشد.

درخواست دربست کردن کوپه صرفاً برای حمل بیمارانی که قادر به نشستن نمیباشند ، طبق مقررات مربوطه وتحت شرایطی، پذیرفته میشود. در این صورت ۷۵ درصد بهای جای اختصاص یافته بر اساس درجه واگن دریافت میشود.

تهیه بلیت قطار در مسیر تهران- وان با قطار تهران – دمشق و تهران - استانبول در اکثر دوره های برنامه ریزی امکانپذیراست. مسافرانی که با قطار تهران – دمشق عازم شهر وان می باشند به دلیل باز نشدن واگن توشه ی این قطار در شهر وان فقط میتوانند بار شخصی خود را در قطار همراه داشته باشند.

توجه : قیمت بلیتهای بین المللی در محاسبات مالی راه آهنهای خاور میانه ، بر اساس یورو انجام شده و در نتیجه با تغییرنرخ برابری یورو با ریال ایران، این قیمت نیز تغییر می کند.




مطالب مرتبط

روزانه بیش از ۲ هزار دستگاه اتوبوس از پایانه‌های مسافربری شهر تهران به مقاصد مختلف خارج می‌شوند و علاوه بر اختصاص ۱۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌ها برای خرید حضوری بلیت در پایانه‌ها ، شرایط تهیه ۹۰ درصدی بلیت از طریق سکوهای اینترنتی فراهم است .

|

رعایت موارد ایمنی از سوی رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی باری مانند پرهیز جدی از ادامه سفر در صورت خستگی و خواب‌آلودگی و موکول کردن آن به پس از زمان استراحت کافی و عدم استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی برای جلوگیری از وقوع تصادفات احتمالی بسیار اهمیت دارد .

|

در فرودگاه مهرآباد پیش از شروع پروازهای نوروزی ، اقدامات زیادی از جمله تشکیل کمیته تسهیلات با حضور نمایندگان کلیه شرکت‌های هواپیمایی و نهادهای ذیربطِ مستقر در فرودگاه به منظور هماهنگی بیشتر در راستای ارائه خدمات بهینه فرودگاهی انجام شد .

|

مهم‌ترین اصل در سفرهای دریایی شناخت و رعایت نکات ایمنی است ، زیرا رعایت آنها سلامتی مسافران و گردشگران را تضمین می‌کند .

|

با توجه به شرایط آب و هوایی و تراکم در سطح محورهای مواصلاتی کشور در ایام نوروز ، انتظار می‌رود رانندگان وسایل نقلیه سنگین در صورت ضرورت توقف در حاشیه راه‌ها، نسبت به رعایت مسائل ایمنی و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی اهتمام ورزند .

|

نظرات کاربران