در حال بارگذاری ...
  • اتصال راه‌آهن میانه – تبریز به مترو


    ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی از افتتاح راه‌آهن میانه – تبریز تا بستان‌آباد در سال ۹۶ خبر داد و گفت: این خط آهن در تبریز به ایستگاه ائل‌گلی رسیده و تا راه‌آهن مرکزی تبریز به صورت زیرزمینی یا گالری ساخته می‌شود. توحید اخلاقی افزود: زیرسازی فاز نخست این طرح از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۱۰ کیلومتر انجام شده و روسازی ۵۰ کیلومتر آن نیز آماده ریل‌گذاری است. وی با اشاره به اینکه ۱۱۰ کیلومتر از این خط آهن سال آینده تا بستان‌آباد به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: دولت در تلاش است تا پایان سال ۹۶ فاز نخست راه‌آهن تبریز ـ میانه که شامل میانه تا بستان‌آباد در ۹ ایستگاه می‌شود به بهره‌برداری برسد. اخلاقی گفت: در این طرح به جای ریل کوتاه از ریل‌های بزرگ استفاده می‌شود که این ریل‌ها از هندوستان خریداری شده است.

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در فاز بعدی این طرح از بستان‌آباد تا تبریز نیز موانعی بر سر راه طرح قرار گرفته که یکی از این مشکلات وجود ناهمواری‌های فراوان در مسیر بوده که سبب زمانبر شدن اجرای باقی عملیات شده است. وی با بیان اینکه راه آهن میانه – تبریز در این شهر به ایستگاه ائل‌گلی می‌رسد و قرار است این خط به راه‌آهن مرکزی تبریز وصل شود، گفت: اسناد مناقصه آن نیز آماده واگذاری می‌شود. وی درباره نحوه اجرای راه‌آهن ائل‌گلی تا راه‌آهن مرکزی تبریز نیز گفت: پس از مطالعات لازم این طرح به صورت زیرزمینی یا گالری احداث می‌شود. مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول ۱۸۳ کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی 5/ 5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

    ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن میانه-تبریز که ریل ترانزیتی کشور به شمار می‌رود و راه آهن ایران را به آذربایجان و ترکیه وصل می‌کند، می‌گذرد. خط آهن تبریز- میانه از طرح‌های بزرگ و راهبردی آذربایجان شرقی است که در ۱۰ قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول ۲۰۰ کیلومتر از سوی مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود و تاکنون بیش از ۸۹ درصد از عملیات زیرساخت‌های آن به پایان رسیده است. در مسیر این طرح ۱۱ تونل نسبتا بزرگ و ۱۰ گالری در مجموع به طول 34/ 14 کیلومتر، ۲۱ پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز افزون بر ۵۱۵ آب رو با طول حدود 10 کیلومتر ساخته می‌شود. با احداث راه آهن میانه – بستان آباد – تبریز علاوه‌بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری – ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و این موضوع به خوبی اهمیت فرامنطقه‌ای این طرح را نشان می‌دهد.

    با توجه به اینکه این خط آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، از منظر ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم است.

    پور مهدی، معاون عمرانی استاندار آذربایجان ‌شرقی نیز از تصویب محدوده پیشنهادی برای طراحی یکپارچه ایستگاه مشترک قطار شهری تبریز و راه‌آهن سراسری خبر داد. محمدصادق پورمهدی در حاشیه جلسه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان اظهار کرد: این محدوده پیشنهادی در زمینی به وسعت ۱۸۰ هکتار به تصویب رسید و دستگاه‌های متولی موظف هستند پس از اخذ استعلامات لازم برای ایجاد این ایستگاه، زمین‌های مورد نیاز را تملک کنند. وی افزود: از دو سال پیش تصمیم گرفتیم ایستگاه ترکیبی بین قطار شهری و راه‌آهن را راه‌اندازی کنیم که این طرح مورد استقبال وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت. پورمهدی خاطرنشان کرد: شرق تبریز حدود ۲۰ کیلومتر با غرب آن فاصله دارد و این طرح دارای ظرفیت زیادی است و می‌تواند مانع بسیاری از مسافرت‌های درون شهری شده و صرفه اقتصادی مناسبی را ایجاد کند.




    مطالب مرتبط

    وزارت راه و شهرسازی دارای رسالت مهمی در حوزه‌های مختلف اجرایی است و به‌ تبع آن ، اداره کل راه و شهرسازی استان نیز وظایف مهم و سنگینی بر دوش دارد که باید با تمام توان جهت پیشبرد اهداف و انجام وظایف به‌نحو احسن ، تلاش کنیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمد تمنایی در نشست ترانزیت ریلی به درآمدهای ترانزیت اشاره کرد و افزود : با بررسی های به عمل آمده در طول ۲۰ سال گذشته درآمدهای ترانزیت در بخش ریل و جاده کمتر ...

    |

    خوشبختانه با تاکیدات و پیگیری‌های مسئولین استانی و تامین اعتبارات لازم طی یکسال گذشته ، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه به ۷۰ درصد رسیده است .

    |

    نظرات کاربران