در حال بارگذاری ...
  • افتتاح فاز اول مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام‌خمینی (ره)

    مراسم افتتاح مناطق آزاد تجاری و اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی که با حضور سفیران ۱۰ کشور از جمله آلمان، هند، الجزایر، تایلند، ارمنستان و ... برگزار شد

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، در این مراسم که با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی و سفیران ۱۰ کشور از جمله آلمان، هند، الجزایر، تایلند، ارمنستان و ... برگزار شد، آخوندی  ضمن تشکر از شخصیت های حقیقی و حقوقی که در ایجاد منطقه آزاد ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قدمی برداشته اند با اشاره به آغاز تحول بسیار بزرگ در اقتصاد ایران گفت: امروز اتفاق بزرگی در منطقه در حال رخ دادن است و ایران مرکز تعادل منطقه‌ای خود را از حیث امنیت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا دوباره به دست آورد. 

    وی ادامه داد: عده‌ای از قدرت‌های بزرگ جهانی تلاش کردند تا این مرکزیت ایران را به صورت تصنعی از منطقه خارج کنند؛ البته عده‌ای در داخل نیز از سر کوته‌فکری و کج‌فکری با آنها هم‌فکری کردند.

    آخوندی افزود : در حصور سفرای خارجی عرض می کنم  آنچه در اقتصاد جهانی می‌بینیم؛ کاهش روند رشد توسعه و تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی، علامت مثبتی نیست و قطعا برای غلبه در این چالش که می‌تواند ابعاد گسترده‌ای داشته باشد، ایران می‌تواند شاه‌کلید توسعه و توجه به امنیت در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد.

    وزیر راه ادامه داد : تمام کریدورهای حمل و نقل ایران اعم از هوایی٬ ریلی٬ جاده‌ای و دریایی را که از ایران عبور می‌کند و می‌تواند موجب توسعه منطقه و اروپا شود، در اختیار کشورهای منطقه قرار می‌دهیم. به همین جهت به سمت آسمان امن و باز حرکت کردیم و در نظر داریم شبکه ریلی را به شبکه ریلی آسیا، همچنین تمام کریدورهای زمینی را به کریدورهای منطقه‌ای و بین‌المللی متصل کنیم.

    وی ادامه داد: امروز در نظر داریم با تدوین یک برنامه عملیاتی فرودگاه بین‌المللی امام (ره) را به عنوان هاب هوایی منطقه معرفی کنیم. اگر تاکنون اعلام می‌شد فرودگاه امام هاب هوایی منطقه است، امروز نخستین گام عملیاتی آن با آغاز به کار مناطق ویژه اقتصادی و تجاری٬ نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه برداشته شد.

     

     

    وی ادامه داد: امروز در نظر داریم با تدوین یک برنامه عملیاتی فرودگاه بین‌المللی امام (ره) را به عنوان هاب هوایی منطقه معرفی کنیم. اگر تاکنون اعلام می‌شد فرودگاه امام هاب هوایی منطقه است، امروز نخستین گام عملیاتی آن با آغاز به کار مناطق ویژه اقتصادی و تجاری٬ نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه برداشته شد.

    وزیر راه و شهرسازی ایجاد نمایشگاه‌ها و بخش‌های مختلف شهر فرودگاهی امام را گام‌های اساسی در جهت تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای عنوان و اظهار کرد: ایران به منافع مشترک خود باور دارد و آنچه عمل می‌کنیم بر مبنای سیاست برد-برد و منافع مشترک است. لذا از همه فعالان اقتصادی و تجاری دنیا، برای فعالیت در مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی امام خمینی دعوت می‌کنیم. استراتژی توسعه‌ای ما این است که فرودگاه بین‌المللی امام تبدیل به لجستیک پارک منطقه شود؛ بنابراین اولین اولویت، ایجاد لجستیک پارک در منطقه است.

    آخوندی با بیان این‌که در شهر فرودگاهی امکان وجود حمل و نقل چندوجهی و امکان اتصال ریلی از بنادر شمال و جنوب به این منطقه وجود دارد٬ گفت: این مجموعه تبدیل به بندر خشک می‌شود.

     

     

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شهر فرودگاهی امام خمینی به مرکز پردازش صادرات تبدیل می‌شود؛ به این معنا که با ایجاد لجستیک پارک٬‌ بندر خشک و حمل و نقل چند وجهی، می‌تواند این منطقه را به مجموعه‌ای برای پردازش صادرات بدل کند و در همین راستا است که ارائه خدمات بیمه‌ای٬ مالی و نمایشگاهی در اولویت قرار می‌گیرد.

    آخوندی با تأکید بر اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی قطعا به دروازه ورود کالا به کشور و فعالیت‌های سنگین صنعتی تبدیل نمی‌شود، افزود: هدف اصلی ما توسعه تجارت و صادرات در این منطقه خواهد بود.

    وی تأکید کرد:  از بانک‌های بین‌المللی٬ شرکت‌های بیمه‌ای جهان و سایر سرمایه‌گذاران اقتصادی و تجاری دعوت به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی می‌کنیم.

    آخوندی با اشاره به این‌که دامنه نفوذ شهر فرودگاهی تنها در ایران نیست بلکه می‌تواند کل منطقه را پوشش دهد٬ افزود: امروز آغاز یک تحول در صنعت حمل و نقل و توسعه تجارت در منطقه است و امید داریم طی ۱۰ سال آینده ایران به آبادترین کشور منطقه تبدیل شود.

    عضو کابینه دولت تدبیرو امید با بیان این‌که منطقه شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان قلب ایران‌شهر می‌تواند در تمام منطقه موثر واقع شود، ادامه داد: امیدواریم شاهد یک همزیستی همراه با خوشبختی و امید تابناک برای تمام منطقه را کلید بزنیم




    مطالب مرتبط

             

    |

             

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد : در ایام تعطیلات عید فطر نیز حدود ۱۰۰۰ پرواز انجام شده و هیچ پروازی در این چند ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی در نشست خبری اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی به ...

    |

    معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و تیم همراه ضمن بازدید از ترمینال‌های یک و سلام با جمعی از مسافرین گفت‌وگو کردند و در پایان بر سر مزار شهید گمنام در ترمینال سلام حاضر شدند و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند .

    |

    نظرات کاربران